söndag, september 13, 2020

Är det hösten?

Hur känner man igen hösten? Är det inte den som står där utanför köksfönstret, redo att ta över?

Man tittar på almanackan, förstås. På den gulnande grönskan. På fallfrukten. På äpplena som ändå sitter kvar på grenen och hoppas på mer sol. På de tjockare tröjorna. På skor utan öppna tår. På den pålitliga dahlian, som blommar länge än. På löven som börjat singla mot marken.

Täcket har krupit tillbaka in i påslakanet. Fläkten är åter förvisad till källaren. Fönstrets öppning nattetid har blivit en betydligt smalare springa. De levande ljusens tid är tillbaka.

Den svala luften kommer med fart. Skuggorna blir tidigt sneda, nätterna är ånyo riktigt mörka för att inte säga kolsvarta. Grannarna försöker dra upp badbryggan som på något mystiskt sätt fått "punktering". Fast det var nog redan färdigbadat för säsongen ...


Och eftersom denna septembersöndag också är en Skyltsöndag fyller jag på med ett par skyltar från veckan som gått. Ni hittar vägen till fler söndagsskyltare om ni klickar er över till BP!

Trevligaste markeringen för säkert avstånd i kön hittade jag på Ulriksdals
trädgårdskafé.
Tydligt skyltat för den inte-så-vane besökaren på Djurgården.
Ekorren ska så här års lägga upp matlager för vintern.
Ber om ursäkt för oskarp bild ... usch!
Besvärjelsen.
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Japp, det är höst nu, det har jag också konstaterat. Det tar emot lite liksom.
    Bra och tydliga skyltar gillas, som vägvisare. Ekorrar är så snabba, så den fastnade nog inte riktigt på bild ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men just i dag måndag blev det faktiskt lite sommar igen!

      Radera
  2. Jag läser din beskrivning av hösten och kan då konstatera att vi nog inte har höst här ännu, även om jag trodde det :-)

    Snyggt skyltat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror förstås på var man befinner sig ...

      Radera
  3. njuter av att formklippa buskar, plantera vårlökar i vår lilla trädgård, stoppar kanel-ingefära-kryddade äppelklyftor i ugnen, ingen fallfrukt här, vinteräpplen förvaras i coop-kasse i garaget till mars, har fina stämningsfulla LED-lampor i alla rum

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att vi hade egna äpplen. Det har vi inte.

      Radera
  4. Höst utan tvekan, vacker underbar och livgivande. Som dina skyltar, eller kanske blir det mer rätt att skriva upplevande? Uppleva är ju förresten livvgivande :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upplevelser får vi aldrig för mycket av!

      Radera
  5. Ja, visst är hösten på G, tyvärr. Här har den visserligen tagit sats men inte riktigt än. Åt andra sidan har vår innergård inga äppelträd, inga dahlior heller;-)
    Men balkongdörrens öppning i sovrummet har också en betydligt smalare springa vid det här laget.

    Jättefina skyltar! Och självklart fastnar jag lite extra på den rostiga ekorren.

    Åsså trotjänaren som alltid. Den lär nog få hänga med ett bra tag tror jag. Tänker främst på Spanien och Frankrike...

    Tusen tack för skyltningen och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår brf-gård är faktiskt riktigt fin. Förr hade vi t o m vinbär, men de är borta nu, liksom plommonen.

      Radera
  6. Jag har försökt att hålla sensommaren kvar. Men insåg igår att jag får släppa taget om den och inse att det är höst.
    Blir nog en vända till Djurgården snart för mig också. Brukar ta en vända till Blockhusudden och sedan gå runt via Rosendal.Och om jag orkar hem till Söder.
    Fina skyltar allihop och då inkluderar jag höstbilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djurgården är vacker oavsett årstid.

      Radera
  7. Fin ekorre! Inte alls suddig, ser den tydligt och klart. Alla uppmaningar som börjar med ordet Vänligen följer jag mer än gärna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite vänlighet skadar som bekant aldrig, definitivt inte i en kö!

      Radera
  8. Tänk att ingen jublar över ”hösttecken” så som man jublar över ”vårtecken”. Även de som gillar hösten låter lite dämpade när de talar om hur skönt det är med kyla, mörka kvällar och dimma... Sol på gulnande träd =ok, men resten... bli svettig av vandring, frysa vid fikapaus, inga bad (kallt vatten avskräcker mig inte, men efteråt...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Men jag badade i a f igår!

      Radera