torsdag, september 10, 2020

CITAT om missnöje

"Själv är jag  sett till min magnifika begåvning  fortfarande aningen underbetald, understimulerad och har för lite inflytande i största allmänhet."

-Hugo Rehnberg är missnöjd men också självironisk i sin krönika i SvD:s Perfect Guide under rubriken "Varför nöjer jag mig aldrig?". "Megalomani" (storhetsvansinne) är hans egen diagnos på sitt tillstånd. Jag tycker han har rätt när han påpekar att vi människor onödigt snabbt vänjer oss vid olika sorters framsteg, vilket leder till att det inte går att få ut så många fler lyckokickar. Man är fast, "inte olikt en tjackpundare", skriver han.

4 kommentarer:

  1. vad är det för fel på att vara nöjd...?

    SvaraRadera
  2. Intressant tanke. Det här med att vara nöjd kan ju vara knepigt. Brukar fundera själv på när jag är nöjd och just varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och man borde nog vara nöjd betydligt oftare än man är ...

      Radera