Min känsla är att förlagen sällan lägger ner särskilt stor möda på en boks inlaga. Man väljer typsnitt, storleksgrad på bokstäverna och inte mycket mer. Kanske sker de där valen helt rutinmässigt rent av, utan minsta anpassning till genre och stil. I bästa fall blir det lättläst och det kan förstås vara lockande i sig.
Fast när det kommer till omslaget, då blir layout och generellt uttryck viktigt, tillsammans med baksidestexten. Jag har definitivt köpt helt okända böcker på grund av omslaget, sak samma om man lyckats skriva en riktigt kittlande säljtext på baksidan! Samtidigt vill jag vädra en irritation: bokomslag liknar varandra i alldeles för stor utsträckning i dag.
Möjligen ska man här peta in en reservation: när det handlar om s k coffeetablebooks, stora praktvolymer med mängder med bilder, kan nog insidornas utformning locka till köp, mer bläddring och, i bästa fall, läsning. Även om jag får för mig att de flesta bara ligger på det där bordet ...
Copyright Klimakteriehäxan
Om vi pratar "coffee table books" köper jag gärna böcker efter "utseende", bildkvalitén och layout. Men inte "vanliga" böcker, även om ett snyggt omslag förhöjer "köpnöjet";-)
SvaraRaderaNär man säger "sidorna" tänker jag ju på inlagan i första hand ...
Radera