lördag, oktober 05, 2024

Veckans mening – ur en odödlig låt

Hur lyder Veckans mening, den där meningen som Skriv-Robert efterlyser för att den hejdat mig och gett mig något att fundera på ett kort ögonblick? Jag väljer en tänkvärd rad ur "Me and Bobby McGee", en av Kris Kristoffersons fantastiska låtar som många, inklusive han själv, sjungit in (men som slog allra bäst i Janis Joplins version). Rent generellt skrev KK texter som var på djupet, ofta om självupplevda och jobbiga händelser. Och eftersom de blev så "äkta" gick de också rakt in i publikens hjärtan. Kan ta mig själv som exempel: få om ens någon annan har skrivit sångtexter som fått mig att gråta. KK gjorde det. Nu är han död, sörjd och redan saknad. (I svensk översättning, av Lalla Hansson, blev det "Frihet är ett lustigt ord som täcker ingenting" men det är enligt mitt sätt att se inte alls lika starkt som originalet som jag tycker är genialt formulerat.) Här alltså Veckans mening:

Freedom's just another word for nothin'  left to lose.

Copyright Klimakteriehäxan

1 kommentar: