tisdag, oktober 01, 2024

Patnatale

Tisdagstrion har fått ny "värd" och ordningsman i Skriv-Robert som har bloggen Mina skrivna ord. Han förser oss också med en sprillans ny logga! Och första trion i hans regi ska vara böcker utgivna på 1800-talet. Eller "patnatale" som vissa språkliga skämtare brukar säga. 

Lustigt nog skulle jag kunna klara mig med en enda författare och hans tre första verk, alla publicerade under 1800-talets sista årtionde. Det handlar om Gustaf Fröding, vars poesi ligger mig varmt om hjärtat. År 1891 debuterade han som poet med "Guitarr och dragharmonika" och den blev en framgång. Sedan kom 1894 "Nya dikter" och 1896 "Stänk och flikar". Och Fröding håller än! 

Gustaf Fröding 1896.
En stilig ung man.

Ännu en värmländsk stjärna debuterade precis i slutet av århundradet. Det var Selma Lagerlöf som gav ut "Gösta Berlings saga" 1891. "Äntligen stod prästen i predikstolen" ni vet ... Om livet kring kavaljererna och majorskan på Ekeby där prästen (Gösta Berling) var flitig gäst. Någon renlevnadsman var han inte, sin prästtitel till trots.

"De tre musketörerna" (Les trois Mousqetaires) kom ut 1844. En fantastisk äventyrshistoria skriven av Alexandre Dumas d ä. Läste böckerna, nej jag sög dem snarare i mig! när jag gick i skolan, förlorade många timmars sömn för d'Artagnans skull (hans namn var dock i princip omöjligt att uttala ...). Han var fjärde hjulet under vagnen tillsammans med Athos, Porthos och Aramis. Handlingen utspelar sig på 1600-talet i Paris där den modiga kvartetten försvarar allt som är ädelt och rätt. Historien har filmatiserats ett antal gånger, blivit musikal och publicerats i modern översättning. Ett måste för den som gillar historiska romaner!

Copyright Klimakteriehäxan 

5 kommentarer:

  1. Dumas De tre musketörerna var yngste sonens favorit, har avsikt att läsa, även Mario Vargas Llosas favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. dessutom bytte min far sitt namn efter en av musketörerna, står på hans gravsten i Åbo

      Radera
  2. Gösta Berlings Saga är ett självklart val. Och visst håller Fröding än!

    SvaraRadera
  3. Kul att du har med Fröding och De tre musketörerna som jag läste som barn. Det var så spännande!

    SvaraRadera
  4. har faktiskt läst alla tre!

    SvaraRadera