onsdag, november 28, 2007

Alla blir snyggast i svart!

H&M är ett företag som kan marknadsföring, sedan må det få berättigad kritik för barnarbete och andra mindre tilltalande inslag i verksamheten.
Ett led i deras effektiva reklamkampanjer är produktionen av en glassig modetidning, som kunderna numera får plocka åt sig själva i butikerna – från början kom den med posten, men det blir naturligtvis billigare om den som är intresserad hämtar sitt eget exemplar.

Jag tog ett H&M Magazine i förbifarten härom dagen. Bläddrade, kom så till den allra sista sidan och där fastnade jag.
En stylist svarar på läsarnas frågor.
Hur ska man tänka när man shoppar just nu? Stora eller små väskor? Stövlar med långa eller korta skaft? Kan man någonsin ha hudfärgade strumpbyxor?
Ju fler frågor och svar jag läser, desto roligare har jag.

Stjärnstylisten Mattias Karlsson har nämligen ett och samma besked rakt igenom: allt är rätt, ta det du gillar, det finns mycket att välja på, inget är fel, allt går att kombinera bara man trivs, det är huvudsaken.
En kille som undrar om han bör satsa på rock eller jacka till vintern får uppmaningen: Ta en av varje!
Man kan naturligtvis se detta på två sätt.
Endera stärks man i sin övertygelse om att man kan gå sin egen väg, vilket spar både tid och pengar. Pekpinnarna lyser ju med sin frånvaro.
Eller så ville man verkligen ha ett gott råd av en expert – och fick inget.

En enda fråga får ett klart, entydigt svar.
Modemänniskor klär sig ju alltid i svart – beror det på att det är den färg alla blir snyggast i?
Då karskar stylisten upp sig, fattar mod och slår fast: JA, så är det. Inget hummande om att ”grått är det nya svart” eller något sådant.
Äntligen besked i den frågan.

Fast varför ska då modeskaparna envisas med att kreera saker i både, låt oss säga, rött och turkost?
Kanske för att några av oss är lite lite rebelliska inombords och vill vara våra egna stylister...
Efter att ha läst den där frågespalten verkar ju jobbet inte vara särskilt svårt!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Och jag tar för givet att modeoraklet inte är en klimakterietant med rynkor som framhävs av de skuggor som det svarta framkallar...

    Finns väl inget som tar fram rynkor så mycket som färgat korpsvart hår och svarta kläder på en människa som börjar fåras. Vilket jag tycker är snyggt. På andra. Mina fåror gillar jag inte, men det är nog för att de känns som om det inte är jag. På andra ger de bara karaktär.
    Och blankopererade ansikten och botoxpannor - finns väl inget fulare?

    SvaraRadera
  2. Vi skiter i stylister o tar oss en godis!! Det finns kvar så det är bara att titta in!!
    Jag fick tag på Glüwein idag så vi kan riktigt frossa!! =)

    SvaraRadera
  3. Måste nog bekänna att jag ofta är svartklädd... stylist-åsikt eller inte... med en och annan färgklick då, som röda skor, som jag är oerhört svag för! Och Wickan, en liten godisbit i munnen passar också till allt det svarta! Tackar som bjuder!

    SvaraRadera
  4. Anonym8:55 fm

    Äntligen!

    SvaraRadera
  5. Anonym2:46 em

    Stylisterna är svarfega.

    SvaraRadera
  6. Anonym2:47 em

    Fast jag menade svartfega.

    SvaraRadera
  7. Men just i det här fallet tyckte jag nog att ordet "svarfeg" var ganska välfunnet!

    SvaraRadera
  8. Nä Bloggblad, inte för att jag är närmare bekant med Mattias Karlsson, men nån klimakterietant lär han ändå inte vara!
    Håller f ö med dig om det alltför mörkt färgade håret. Passar i princip ingen, åtminstone inte med den vanligaste bleksvenska ansiktsfärgen.

    SvaraRadera