tisdag, november 27, 2007

Det var som katten!

Katter är trevliga djur.
Trots det har jag inte haft någon sedan jag var barn.
I Barndomslandet fanns Trisse och Snurran. En av dem skulle prompt sova på min kudde. Den andra blev sjuk och sändes till ättestupan, det vill säga arkebuserades i trädgården, vilket jag upplevde som oerhört ruskigt. Jag såg inget, mamma höll mig väl undan, men jag hörde skottet.
Katten begravdes under högtidliga former i trädgården, men sedan dess har jag alltså inte varit katt-matte.

Det kan uppstå en hel del konflikter kring det där med husdjur. Konflikter som kan bli svårlösta, utlösa allergier, så split och misstro i en annars trygg relation.
Eller som det blev mellan två makar jag känner, gifta sedan länge. En kattvän, en katt- ja om inte hatare, så i alla fall oentusiastisk person när katter kommer på tal.

Så en dag kommer husdjursfrågan upp igen.
Då hörs den ena parten frankt förklara läget:
-Nu har du bestämt i tio år att vi inte skulle ha katt. Nu är det min tur att bestämma, så nu SKA vi ha katt i tio år.

En katt blev det i huset, men inte i femton år, för katten blev platt under en bil redan andra sommaren, och sedan rann projektet ut i sanden.
Det är inte så kul med ideliga begravningar, inte ens om de gäller fyrfota vänner.
Men kattvänner är det hur som helst gott om.
Kanske är just du en sådan?
Då undrar jag: vad vet du om katter, egentligen?
Testa dina kunskaper här – tio frågor väntar på dina svar.

Min fina katt här på bilden är fotograferad hemma hos sig själv i Beijing och sa ”mjau” på kinesiska.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Det låter intressant. Hur vet du att han/hon sa miau? Och hur lät det på kinesiska? Kanske han sa meauow? Eller mrrp? Jag är nyfiken - och kattälskare ;-)

    SvaraRadera
  2. Anonym1:26 em

    Jag tror bara att den var artig.
    Goddag på kinesiska låter ungefär som mijau.

    SvaraRadera
  3. Du har säkert rätt! Goddag heter Nihau och kan låta lite jamande om man inte har helt rätt uttal. Ska återkomma det i en ny post endera dagen, tror jag!

    SvaraRadera