lördag, november 03, 2007

Nutidshistoria: Spice Girls igen

Jahapp.
Nu har det hänt igen.
Av en ren sinkadus har jag fått uppleva hur historiens vingslag smattrat runt mina öron, hur världens puls har ökat, hur miljoners miljoner människor häftigt dragit efter andan.

Spice Girls återföreningsvideo har haft premiär.
Den dök upp i TV4:s Lördagsmorgon just som jag trevade efter fjärrkontrollen för att ge upp jakten på något kul att fördriva tiden med medan det snöblandade regnslasket där ute behöll greppet över årets första novemberhelg.

Så öppnades en tung dörr och de kom in, en efter en.
Alla har olika kläder men tycks ha ungefär samma storlek på brösten, samma muskelspel över magen – fast olika frisyrer. Och nu är de en kvintett igen, fulltalig som vid debuten 1994: Melanie Chisholm, Emma Bunton, Melanie Brown, Geri Halliwell och Victoria Beckham. De blev mer kända under sina kryddnamn: Mel C som Sporty, Emma kallades Baby, Mel B fick stämpeln Scary, Geri blev Ginger och fru Beckham var Posh Spice.

Den nya låten är en balladliknande sak som heter ”Headlines” med underrubriken ”Friendship never ends” och det låter väl tämligen självupplevt i sammanhanget. För nog har de här damerna skapat rubriker även sedan de gick åt olika håll för sju år sedan. Och hur vänskapen ändå sett ut – tja, nu står de där tillsammans igen i alla fall. Hur det ter sig kan du kolla själv här.

Mel C sjunger mest av damerna, Emma är jättesöt, Victoria Beckham ormar sig fantastiskt onaturligt och man undrar lite om hon är på väg i eller ur den lågt skurna klänningen som låter de runda silikonbullarna rulla runt nästan fritt. Dessutom var hon snyggare som brunett, men det kan ju jag gå omkring här och tycka – David kanske föredrar blondiner?

Historiskt, det är det likafullt. Ren nutidshistoria.
Den sista ”riktiga” konserten med Spice Girls ägde rum i Globen år 2000, och tro det eller ej – men jag var där.
Dottern, då tolv år gammal, var en helgjuten fan och vi gick tillsammans – i själva verket tror jag att jag var ganska stolt över att hon ville gå med mamma. Väl på plats visade det sig att den absoluta majoriteten av publiken såg ut som vi: mor och dotter. Och när kryddflickorna klämde i med ”Mama I love you” älskade vi det, varenda en av oss, jag lovar!

Bara några dagar senare sprack gruppen och det stod klart för oss att vi varit med om en historisk händelse.
När sen nyheten kom att gruppen faktiskt tänkte göra comeback anmälde sig Dottern på någon nätsajt där man skulle kunna vinna konsertbiljetter. Det hade jag nog inte väntat mig att hon skulle vara intresserad av – men det är klart, gratis är gott och hade hon frågat hade jag hängt med igen, samlat på mig ännu ett historiskt ögonblick... Fast naturligtvis har hon inte vunnit någon biljett.

Men ”Mama I love you” ska de ha heder av fortfarande, den kommer nog mammor att vilja suga i sig långt efter att Spice Girls nya världsturné (premiär i Kanada den 2 december) lagts till handlingarna.
Den nya cd:n släpps i mitten av november. Deras gamla inspelningar har sålts i mer än 80 miljoner exemplar!
Om jag ska köpa den här skivan?
Nej jag tror faktiskt att det räckte med videon.
Man kan få nog även av nutidshistoria.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Anonym3:27 em

    Som tur är finns Pirate Bay.....hm.
    Ifall man inte vill lägga ut pengar på nåt(cd) menar jag. "Morskan"

    SvaraRadera
  2. Anonym3:27 em

    Som tur är finns Pirate Bay.....hm.
    Ifall man inte vill lägga ut pengar på nåt(cd) menar jag. "Morskan"

    SvaraRadera
  3. Tro det eller ej - men jag har hittills aldrig laddat ner en låt från nätet!

    SvaraRadera
  4. Anonym9:12 fm

    Jag tycker mig minnas från den där historiska konserten, att de flesta konsertbesökarna var ungefär som jag: pappor med döttrar. Jag tror aldrig jag sett så många pappor på en konsert med småflicksidoler...

    //PE

    SvaraRadera
  5. Jasså var det pappor där också???
    :-))
    Jo det var det naturligtvis. Hoppas ni också hade kul!

    SvaraRadera