tisdag, november 13, 2012

Citat - om hur man skriver

"Visst kan det vara roligt att höra hur författare gör, hur deras skrivbord ser ut eller hur tankarna uppkommer i deras huvuden, men i de flesta fall är det ändå roligare att höra om det som de faktiskt skriver om. /.../ De flesta som menar allvar med sitt skrivande , oavsett om man skriver romaner eller promemorior, upplever någon gång att det är svårt. Själv måste jag för övrigt ha mjukare sittunderlag ju svårare texter jag skriver. Helt logiskt, men strängt taget ganska ointressant för någon annan än mig själv."

-Annina Rabe skriver kulturkrönika i dagens SvD om författare och den uppmärksamhet vi ägnar inte bara deras texter, utan också en massa annat runt omkring. Jaha, kanske skulle det bli lite roligare bloggposter om man bytte till en mjukare stol?

7 kommentarer:

  1. Anonym10:53 fm

    Dina bloggposter är utmärkta som dom är - men rumpan kanske skulle uppskatta mjukare sits? För bekvämlighetens skull då.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Du är em gpd människa, Kulsprutan! Det är väl såna kommentarer som gör att man inte slutar blogga.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med K-sprutan, märks inte vilken stol du sitter på.

    Men jag trodde när jag läste starten att det var Bodil M:s bok du skulle skriva om... den tänker jag läsa. Och jag ska klicka in mig på SvD när jag inte ska sova. Är på väg till sängen nu.

    SvaraRadera
  4. Anonym1:27 em

    Apropå författare och skriva (utesluter stolmodellen här) har jag just läst en annons i ´M´ där Läsborgarmärket föreslås. Vilken strålande idé!
    Typ, tjaba.

    Tänk om det ginge att lära de unga läsa och skriva (och förallandel tala) "ordentligt". Jag betalar gärna för sittunderlägg på elevstolarna om det skulle hjälpa till. Så långt min pension räcker då :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. jo, texten är inte dominerande

    SvaraRadera
  6. Kulsprutan - läsborgarmärket måste jag kolla! Men köp inga sittkuddar. Tror att det är bortkastade pengar, tyvärr. Intresset måste börja inte i rumpan, utan i huvudet tror jag.
    Hannele - hm. Det vill jag ändå gärna tro ...

    SvaraRadera
  7. men om inte författaren syns i alla media så finns han/hon inte...

    SvaraRadera