torsdag, november 08, 2012

Fjäriln vingad syns mer sällan

 Titta, en fjäril!
Visst har vi väl lite till mans glatt konstaterat en vacker liten besökare i blomrabatten eller grästuvan. Men mycket längre än så har inte min entusiasm sträckt sig, om man bortser från att jag jagat en och annan liten bevingad gäst med kameran.

Men just i dag har jag fått veta, att det finns fjärilsövervakare i Sverige – folk som räknar och rapporterar de där besökarna. Svensk Dagfjärilsövervakning, knuten till biologiska institutionen vid Lunds universitet, startade 2010. Och riktigt hur många fjärilar som sniurrat runt ståndare och pistiller i år har man ännu inte hunnit summera, men under fjolårets varma sommar hittade man 54 700 fjärilar av 92 arter. 2012 har det dock varit färre, det törs man redan nu konstatera, och skyller på vädret som var regnigt och svalt.

Att vara fjärilsspanare är en fritidssyssla som lockar många, visar det sig. Och de gör faktiskt nytta: förekomsten av fjärilar visar hur det står till med miljön.
Allra vanligaste fjärilen i svensk natur är luktgräsfjärilen. Tvåa på topplistan är slåttergräsfjärilen och trea nässelfjärilen. Snygga, alla tre!

Själv kunde jag på sensommaren konstatera, att kärleksört gör skäl för namnet åtminstone om man ser till dess relation till fjärilar. Men en bevingad kamrat (den på översta bilden) som jag plåtat platsar inte bland de tre i topp. Fast jag vet inte vad det är för sort, bara att det fanns ganska många av den. De andra två (bilderna nedan) tror jag, tills någon bättre vetande korrigerar mig, är nässelfjärilar båda två, men av olika kön.

Och hade jag bara anat att fjärilsövervakning fanns skulle jag förstås ha hört av mig. Nu nöjer jag mig med att konstatera, att fjäriln vingad syns mer sällan.
Synd, eller hur?
Men ändå trevligt att se dem på bild i dessa dagar, då julstjärnorna och semlorna redan stått sida vid sida i livsmedelsbutiken i flera veckor.


Copyright Klimakteriehäxan
Källa:TT

5 kommentarer:

  1. Wow, så roligt! Jag tror att vi har någon jordgubbsblomma... Men inga semlor!

    SvaraRadera
  2. Anonym11:39 fm

    Ljuvliga bilder!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Jag trodde jag hade svarat men det ser ut som att mitt knappande på mobilen tog vägen någon annanstans. Den översta fjärilen är en silverstreckad pärlemorfjäril som levt länge och väl, den är rejält sliten. Den i mitten är ett och den understa är en nässelfjäril. Fina bilder! Titta gärna in på vår nya hemsida http://www.dagfjarilar.lu.se

    SvaraRadera
  4. Hej igen, nu ramlade en liten snutt till bort :) Det skulle stå: "Den i mitten är ett påfågelöga och den understa är en nässelfjäril.

    SvaraRadera
  5. Tack Lars för svar! Den silverstreckade hade jag aldrig hört talas om, men jag tyckte också att den såg lite sliten ut ... (hur gammal kan en fjäril bli förresten?)
    Och jag hade i a f ett rätt av tre - men till nästa gång känner jag igen påfågelögat också!

    SvaraRadera