onsdag, november 21, 2012

Giftaslysten?

Rätt som det är dyker det upp speciella tillfällen som en del människor väljer att tolka som ett tecken från självaste Ödet.
Nu närmar sig ett sådant datum med stormsteg: den 12 december 2012 eller, i "modern" skrift, 121212. En perfekt dag för giftaslystna! Tidigare datum som gett toppnoteringar i bröllopsstatistiken har varit 101010 och 111111.

För den som har lust att bli en gift man eller kvinna kan det alltså vara hög tid att börja med förberedelserna: skaffa kläder, beställa ringar, bjuda bröllopsgäster, fundera över tårtvalet, välja mål för smekmånaden (om ni redan lagt undan lite respengar, ska man kanske tillägga).

Fast för den som kan tänka sig att bli gift utan alltför stora åthävor finns också möjligheten. För med tanke på att många par skulle kunna tända på idén att ha ett bröllopsdatum så enkelt att komma ihåg planeras nu för dropp-in-vigslar på en rad platser runt om i Sverige. 

Om man fortfarande är tveksam och behöver längre betänketid kommer det att dröja innan ett lika enkelt och minnesvänligt datum dyker upp  
Kär och giftassugen? Vänta inte. Det är nämligen 89 år till den 1 januari 2101 eller 010101.

Copyright Klimakteriehäxan
Källa:TT 

14 kommentarer:

  1. Var i Kina 080808 och där var det fullt med brudpar överallt. Åtta är ju dessutom ett lyckotal i Kina!

    SvaraRadera
  2. Ja alla år på 00-talet fanns det ju såna här "nagiska" datum - från 010101 och framåt. Det är nu det dröjer så grymt till nästa ... Tur att man redan är gift, kanske!!!

    SvaraRadera
  3. jo, det låter kul! Men får nöja mig med att fira vår förlovning den 1:a april....

    SvaraRadera
  4. Vi höll catering för ett brudpar den 11.11-11. Helst hade de gift sig kl. 11 också men fick inte tag på en ledig präst..så det blev kl. 15.00 istället.

    SvaraRadera
  5. Fast... 131211 är inte illa. Min svärfar missade med en dag att få 080808 som födelsedatum... han skulle hållit sig kvar en dag till!

    SvaraRadera
  6. Anonym3:01 em


    Om det är vidskepelse som spelar in skulle jag kanske välja ett annat datum än 13/13/13 för mitt första fallskärmshopp från 13-tusen meter - men annars tror jag Ödet gör som planerat med det mesta här i livet. Äktenskap inkluderade. Fast det är klart att de inblandade måste hjälpa Ödet lite på traven också. Framför allt om man vill fira nästa bröllopsdag tillsammans. Och man minns datumet för firandet.

    Heter det inte ´drop-in´? Eller är det engelska uttrycket försvenskat?

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Anonym5:40 em

    Varför vänta nästan 90 när det räcker med nästan 89?
    Och Kulsprutan, hur många månader har ni i ditt land?

    SvaraRadera
  8. Ajajaj så slarvigt räknat ... det är klart det räcker att vänta till 010101. Vet inte hur jag tänkte där ... Och Kulsprutan - OM det blir ett 131313 blir det i a f spännande! :-D

    SvaraRadera
  9. Anonym10:38 fm

    Det VAR menat som ett skämt - med anspel på de andra specifika datum som nämndes.

    Vi har lika många månader här som ni har där, Anonym.
    (Se anmärkning härovan).

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  10. Jag vill fråga dig som är bra på vad man får lägga ut på bloggen eller inte. Jag tänkte scanna några bokomslag, men maken påstår att jag inte får det.
    Hälsningar Ingrid

    SvaraRadera
  11. Det retar mig att jag skrev fel så nu har jag korrigerat ursprungstexten - ifall nån undrar som tycker kommentarerna verkar konstiga ... nyss var de alldeles rätt!

    SvaraRadera
  12. PS Kulsprutan - på engelska drop in, absolut. Jag väljer att använda den försvenskade varianten. Skirver exvis gärna laptopp i st f laptop. Lapptopp går däremot inte lika bra, så det är svårt att vara konsekvent - jag får kanske tänka om ...

    SvaraRadera
  13. Anonym3:07 em

    Men läpptopp går bra - om man nu vill försvenska :o)
    Lapptopp för kanske tankarna till en värmande mössa.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  14. Anonym3:21 em

    Läpptåpp är möjligtvis tom bättre.


    Och om jag får använda ytterligare utrymme här skulle jag vilja lägga till en kommentar till ´Anonym´. (Tack på förhand för platsen, Häxan).

    Mitt land är Sverige. Född, utbildad och uppvuxen där. Just nu bosatt utomlands.
    Vilket är ´ditt land´? Man skulle kunna gissa på ´Besserwisser-land´.
    Hoppas du trivs, var du än bor f t.

    Kulsprutan

    SvaraRadera