söndag, november 11, 2012

Ta tempen på en skyltsöndag

Det är en av Stockholms mest synliga skyltar. Den sitter vid Slussen, högst upp på Katarinahissen. Och den har två budskap att förmedla, dag för dag, året runt, dygnet runt: så här mycket är klockan och så här varmt eller kallt är det här just i detta nu. 

Vi är ju tämligen väderfixerade, vi svenskar. Så i likhet med så många andra riktar jag ofta blicken dit upp när jag passerar - och det gör jag vanligen två gånger om dagen. 
Men just den här morgonen hajar jag till. 
Vad står det? 
Jo MINUS noll grader. 
Finns det? 

Jag har bestämt för mig att nollpunkten, den kan vare sig förses med ett plus- eller minustecken. 
Men tänker att kanske är det så att det blir ett minus framför nollan just så här års, när vi ännu inte hunnit vänja oss vid det gråkalla och griniga väderläge som uppstår när temperaturen dallrar kring nollstrecket. Bara en liten varning för det som komma skall, helt enkelt ...  

Copyright Klimakteriehäxan

Pumita har inspirerat till Skyltsöndag. Skyltar du också? Lägg en länk i kommentarerna i så fall!

7 kommentarer:

  1. Det hade känts liite bättre om det hade stått +0 grader! ;) Japp, här kollar jag alltid, jag också. Idag har det varit så grått att jag har suttit inne och läst Aprilhäxan istf att plåga mig i tråkvädret.

    SvaraRadera
  2. Antagligen är det t ex -0,4. Men att de bara anger heltal. Då indikerar minustecknet att det egentligen är minusgrader.

    Själva exakta nollan har naturligtvis inget +/- tecken och att skriva -0 tror jag inte duger för en matematiker som närmevärde heller. Men för en stackars dator (som ju skriver ut temperaturen) tror jag det är fullständigt normalt.

    SvaraRadera
  3. så här års, inte så ofta noll vid midsommar

    SvaraRadera
  4. Anonym8:59 em

    Haha, ja nollan är ju faktiskt nollan och inget annat. Kanske den som håller i spakarna frös extra mycket den dagen ;0)

    SvaraRadera
  5. Säkert var det på väg mot minus en grad. Undrar om det är C:et de offrar om graderna blir tvåsiffrigt minus, på rak arm minns jag inte hur det kan se ut!? Där finns ju bara fyra digitala rutor, menar jag. Lustigt, man ser den där tempen och klockan så ofta. Nu satte du myror i min skalle. :-)
    Undrar hur det visas när det är kallare än -9 grader C!?

    SvaraRadera
  6. Anonym2:44 em

    Plus minus noll = ett vedertaget uttryck som betyder ´status quo´.

    Du kanske såg siffran i just momentet innan dom fick in plustecknet framför ´minus´.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Nä, den var inte alls på väg att gå mot minus 1, för min buss har förarbyte på Slussen så man står där en stund! Ingen ändring. Och inte blir det nåt plustecken heller. Möjligen har Cecilia rätt som tror på några decimaler, men kan den här sortens termometer verkligen vara så känslig? Och Erik -jag vet inte heller hur det blir när temperaturen är tvåsiffrig, har aldrig tänkt på det. Ska kolla i vinter!!!

    SvaraRadera