måndag, november 19, 2012

Dagens fråga: Får jag flyga?

Jag har beställt – och betalat – en flygresa. Tur och retur Oslo i december. Med SAS.
Inte utan att man följer nyhetsrapporteringen med lite extra intresse: konkurs? Eller fortsatt flygning? Bär SAS mig på sina vingar till Norge eller får jag vackert stanna hemma? Det där med att trösta sig med att man ska få tillbaka pengarna i händelse av att företaget går i putten, det vågar jag inte tro på. Som tur är handlar det om en billig flygtur.

Samtidigt som jag väldigt gärna vill göra den där resan är jag helt på det klara med att jag drabbats av ett i-landsproblem, ett pyttelitet ett dessutom. Världen dräller av människor som har oändligt mycket större svårigheter att oroa sig över. Och det är definitivt bättre att inte komma iväg alls än att stå på en flygplats långt bort (ja eller på Gardemoen då) utan bokad biljett hem. Dessutom finns det viktigare resor än min lilla nöjestripp.

Men medan jag nyfiket avvaktar SAS-ledningens besked, som borde komma snart, kan jag känna att det är lite sorgligt om de där planen med nordiska flaggor och käcka vikinganamn blir stående på marken för gott, tills de sålts och målats om och taxar ut igen. 
Minns flickdrömmen om flygvärdinnelivet, ständigt i farten runt hela klotet, i snygg uniform och med stiliga Biggles-kopior i cockpit ... Det var ju SAS som gällde. Fast flygvärdinna blev jag aldrig, bara passagerare.

Fast, som sagt, det finns värre saker. Och kommer jag inte till Oslo som planerat lär jag överleva det också. Håller ändå tummarna tills vidare.

UPPDATERING: Jo, det verkar ha ordnat sig. Hej Oslo, här kommer jag!

Copyright Klimakteriehäxan

Här följer du utvecklingen i förhandlingarna: på SvD och SVT, till exempel.

5 kommentarer:

  1. jo, man överlever en hel del,
    men nu går ju flygturerna

    SvaraRadera
  2. Jo, här är en till som oroligt följt SAS-nyheterna och som lättad pustar ut och inser att julresan till pojkarna blir av som den ska utan ytterligare grävande i plånboken.

    SvaraRadera
  3. Jag pustar också ut,för denna gång! Maken behåller jobbet på SAS ett tag till, han behövs,flygtekniker som han är :)

    SvaraRadera
  4. Och Dotterns flyg går hem till jul! idel glädjeämnen!

    SvaraRadera
  5. Då säger jag bara: God Tur!

    SvaraRadera