fredag, november 02, 2012

Väntans tider

Inget är ju som väntans tider, sägs det.
Så det är bara att bida. Blir det amaryllis lagom till jul? Spännande, inte sant?
I bästa fall två rosa-och-vit-strimmiga och en klassiskt klarröd.


Men OM man inte ids plamtera och vänta är ju amaryllisen också en utmärkt snittblomma som står ganska länge. Och då kan man kanske få till det lika snyggt som floristen på designhotellet i Berlin ...
De små röda bärliknande sakerna är miniäpplen, upplyste hon mig om, och ingenting konstgjort (som jag trodde).

Eller om du känner dig lite djärv och vill ruska om saker och ting, ställa dem på huvudet så att säga - då hänger ni den avklippta amaryllisen upp och ner, som på fotot längst ner. Vatten i skaftet.

Ni får ta detta som en liten blomsterhälsning med en önskan om en fin Allhelgona-helg. Eller om ni nu föredrar att kalla den Halloween. Lite tricksande med blommor och det blir treat för hela slanten!


Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Anonym11:22 fm

    Håller tummarna för de rosa och vita!
    "Yes we love amaryllis"

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem från Berlin! Hast du deinen Koffer dort gelassen?

    Hoppas dina lökar hinner! Jag har inte alls kommit så långt i mina förberedelser, här gäller det bara att ha näsan över vattnet!

    SvaraRadera
  3. Anonym - det gör vi väl alla (älskar amaryllis alltså)!
    Bloggblad - tack! Nej jag tog faktiskt väskan med mej hem igen. Men återvänder mer än gärna (det förstår du om du kikar på´mina tidigare poster).
    Du hinner säkert med dina julblomster du med - jag fick bara ändan ur vagnen tack vare extrapris på lökarna ... egentligen kunde man lika gärna avstå och köpa sina amaryllisar som snittblommor!

    SvaraRadera
  4. P.S.
    när du köper amaryllislökar, kolla att man ser lite av knoppen.

    SvaraRadera
  5. Dom låg i kartonger ... lite som ett lotteri är det!

    SvaraRadera
  6. Anonym11:56 fm

    Fina foton - igen! Fast på mina breddgrader anses amaryllisen inte speciellt julig.
    Men uppochnedvända blommor har jag svårt för. Min värld är tillräckligt uppåner - kanske är det skälet....

    Miniäpplena blev däremot en omedelbar favorit.

    Trevlig helg!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Dom kommer att blomma, men kanske senare.

    SvaraRadera
  8. Som sagt Hannele - det är väntans tider ...
    Kulsprutan - jag hade aldrig sett såna små äpplen förr, undrar om/var de finns att köpa? Väldigt dekorativa hur som helst!

    SvaraRadera
  9. Blomsteraffärer säljer såna "äpplen"

    SvaraRadera