tisdag, november 20, 2012

Tisdagstema SOVPLATS

 Snart är det läggdags. Vilket passar bra ihop med denna veckas tisdagstema, som är intimt förknippat med sänggåendet. Temaordet är nämligen SOVPLATS.

Det ni ser på bilden, det är bevis för att turkiska hotellstäderskor har förvandlat bäddning till konst. Varje dag när vi kom tillbaka till vårt rum i Alanya väntade en ny kreation av lakan, handdukar och riktiga blommor på att trötta semesterfirare skulle vilja krypa till kojs. Det var så att man knappt nändes förstöra verket, återföra alltihop till ordinärt sänglinne som snart skulle skrynklas av kroppar som rör sig i sömnen.

Den elake betraktaren skulle kunna se likheten med en kistdekoration klar för begravningsritualerna, men så var det definitivt inte tänkt. Och varken förr eller senare har jag stött på hotellpersonal med samma höga ambition att skapa något vackert på sängen!

Fler sovplatser hittar du om du klickar här!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Ja, jag har sett handdukar omgjorda till svanar...och handdukar i alla dess former på hotellsängen när man efter en middag ute överraskas av dessa konstverk då man trött kommer tillbaka till sitt hotellrum. Det är inte bara turkiska hotellstädare som har dessa ambitioner att skapa något vackert. Det finns över hela världen och jag blir lika imponerad varje gång. Du visar ett snyggt exempel.

    SvaraRadera
  2. Man känner sig ompysslad när de gör så här. Svanar har jag "fått" (i Mexiko) och andra mindre kreationer men äkta blommor - aldrig. Det är lyxigt!

    SvaraRadera
  3. Mysigt! Denna omsorg påminner min om min engelska landlady kom men varm mjölk (!!) och varmvattenflaskor till det 12-gradiga sovrummet med flanellakan. Det hjälpte!

    SvaraRadera
  4. SV: Jag inte bara provlåg sängen utan sov i den. Det var mitt hotellrum. :)

    SvaraRadera
  5. bosse312:56 em

    Denna trevliga sedvänja finns på många håll runt Medelhavet. Jag åkte båt på Nilen en vecka och möttes varje kväll av något nytt konstfärdigt arrangemang. Nästan synd att riva upp för att tillfredställa sin trötthet.

    SvaraRadera
  6. Tjusigt! Jag har sett konstfärdiga handduksvikningar på hotell jag med, men aldrig sådär lyxigt med en blomma i!

    SvaraRadera
  7. Det känns så lyxigt att mötas av dessa fina vikningar på en nybäddad sovplats.

    SvaraRadera