söndag, november 18, 2012

På väg till tandläkaren en Skyltsöndag

Hur kul är det egentligen att gå till tandläkaren? Man måste ju dit emellanåt. Men åtminstone jag styr stegen dit med viss bävan: har jag något som måste åtgärdas? Hu, det blir dyrt ... Och även om jag inte har det blir jag ändå av med närmare tusen spänn bara för undersökningen, fast det är ju ändå en sorts lättnad.

Svenska tandläkare har i regel väldigt enhetliga skyltar, blanka, diskreta, med svart ordentlig text. Skulle det bli roligare att öppna deras dörr om den där skylten hade fått sällskap av ett eller rent av två graffitibesläktade gap?

Det är jag inte alldeles säker på, men helt klart är att två tandläkare i Berlin i alla fall inte låtit måla över de vidöppna munnarna i entrén till sin klinik. Kanske har målningen rent av kommit dit på beställning? Ja, jag tror det! Hälsopropaganda på ett bildspråk som inte kan misstolkas!

För väggdekorationen förmedlar ett tydligt budskap: var noga med tandborstningen (underförstått: så kanske inte du behöver komma hit så ofta eller lägga särskilt mycket pengar här). Jo då, vi vet! Två gånger om dagen, två minuter åt gången - den tredje rekommenderade tvåan, som sägs gälla två centimeter tandkräm, den tror jag dock inte på.

Därmed högtidlighåller jag Skyltsöndag ännu en gång. Kolla om Pumita skyltar också, det var hon som började! Och om du hänger på: lägg en länk i kommentarerna här nedan!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. jag går hellre till tandläkare än till frisören... Tänk, jag har haft samma tandläkare över 30 år!! Han är nästan jämngammal med mej och har inte avsikt att sluta jobba på länge. Men han är väl lika dyr som mon personlige bilmekaniker...

    SvaraRadera
  2. Så hade jag det också - fast min var lite äldre och en dag vips! hade han gått i pension. Så då var det bara att hitta en ny. Frissan har jag också haft i en evighet, men dit är det mkt billigare att gå - jag har extrapris p g a lååång kundtid.

    SvaraRadera
  3. så fort jag hittar en bra frisör, blir dom kära och flyttar till Italien eller Grekland... nej det var ju min skicklige skomakare som flyttade till Grekland.

    SvaraRadera
  4. Klottrarna kanske inte är så förtjusta i att gå till tandläkaren och passar på att smutsa ner lite. För dem kanske det inte kostar nåt heller.

    SvaraRadera
  5. Anonym9:11 em

    Ja men det där var ju riktigt snyggt. Jag skulle säkert välja den tandläkaren istället för en med en tråkig skylt. En tandläkare med lite humor, det är grejer det ;0)

    SvaraRadera
  6. Jag ogillar att gå till tandläkaren. Bra att det inte var borrar på din tandläkarskylt. :)

    SvaraRadera