lördag, augusti 31, 2019

Ett bokmärke med (familje)historia


Bokmärket som plötsligt dök upp i en gammal roman var uppenbarligen reklam för den lilla stadens bokhandel. Gestbloms i Enköping började 1933 sälja böcker, tidningar, papper och diverse kontorsmateriel, allt som skulle finnas i en klassisk svensk "boklåda".

Bokhandlaren själv var min svärfar, fast han dog innan jag träffade hans son. Svärmor tog över företaget när hon blev änka, men sålde så småningom till en trotjänare, eftersom varken sonen eller dottern ville ta över. Det har blivit minst ett ägarbyte till sedan dess.

Bokhandeln finns i alla fall kvar än i dag, utan något samband med namnet som den fortfarande bär. Telefonnumret har förvisso blivit mycket längre, men de sista två siffrorna är fortfarande 95.

Senast vi var inne där (för ganska länge sedan) fick min man minsann någon sorts liten rabatt när han skulle betala och man såg efternamnet på hans kreditkort ...

Nu kan man bara önska de nuvarande ägarna lycka till, att de kan hålla ställningarna mot nätkonkurrensen och få fortsätta hålla öppet på Kungsgatan, så som traditionen bjuder. Fast några nya reklambokmärken delas förmodligen inte ut.

Veckans bokmärke verkar ha fått eget liv, nya dyker upp ideligen! Kolla hos Boklysten (som startade alltihop och gjorde loggan), EmmaHanneleÄlskar att läsaBPGerd och Mösstanten!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Det där gillade jag! Gillar när det har en historia och här var det verkligen ett bokmärke med mycket historia bakom.

    Så du och din man har inte samma efternamn. Av allt man kan lägga märke till ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill väldigt gärna ha något om än litet och omärkvärdigt att berätta när jag "hänger på" diverse bloggutmaningar ... så det här fyndet gladde mig! Och ja, jag valde att behålla mitt efternamn. Det har jag inte ångrat.

      Radera
  2. vilket gulligt märke ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rart eller hur - märkligt val av bild!

      Radera
  3. Ja, Gestbloms bokhandel är en institution i vår lilla stad. Den (affären) har funnits här i hela mitt liv, och det är länge det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hör av dig! Hoppas Enköpings invånare fortsätter handla i Gestbloms så att butiken överlever - alldeles för många tvingas slå igen nu för tiden, vilket gör stadskärnorna så otroligt mycket fattigare och tråkigare.

      Radera
  4. En riktig solskenshistoria skulle jag säga. Det glädjer mig att bokhandeln finns som din svärfar grundade en gång i tiden finns kvar. Inte så många ägarbyten ändå tycker jag. Å bokhandelns hemsida är oerhört professionellt. Det känns alltid så skönt att se att det finns några gamla anrika "boklådor" kvar, och att det inte bara är de stora kedjorna och nätet som tagit över marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hoppas verkligen att den kan fortsätta leva. Det är så sorgligt med den butiksdöd som grasserar.

      Radera
  5. Vilket gulligt bokmärke och så kul med lite historia till, det gör ju bara bokmärket mer speciellt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nostalgifaktorn ska man aldrig underskatta!

      Radera