torsdag, augusti 15, 2019

Från A till Ö

En fråga som ofta dyker upp blev i dag också Mias helgfråga:
Hur sorterar ni böckerna i era bokhyllor?
Svaret är enkelt men hur sant det är, det är mera oklart ...

Grundtanken är nämligen bokstavsordning, efter författarnas efternamn, utan hänsyn till format, ämne och språk. Undantag för uppslagsverk, ordböcker och resehandledningar som står för sig. Dessutom ett eget litet utrymme för poesi.

Men teori och praktik går inte alltid hand i hand. Visst står fortfarande en hel del i bokstavsordning, men systemet har spruckit på både längden och bredden. Ändå hittar man skapligt, för det mesta, det man söker, fast lite extra letande blir det ... att gå från A till Ö låter ibland enklare än det är.

En bonusfråga som ligger i tiden följde också med: Vad är det bästa med hösten?
Färgerna. De levande ljusen som behövs igen. Och mysigt att krypa in i en mjuk tröja, ta fram en sjal, kura ihop sig i en gosig jacka.

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Äsch, det viktiga är ju att DU hittar i dina hyllor ;). Jag håller med dig om hösten, mysig. Jag älskar hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten är härlig på många sätt men den kan gärna få dröja lite till.

      Radera
  2. Just det - teori och praktik går inte alltid ihop. Här har det gjorts olika försök med att sortera böckerna efter författarens efternamn och i "kronologisk" ordning. Sedan har vi ju en massa bokhyllor för olika genrer också...

    Det bästa med hösten har jag inte upptäckt än;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi säger ibland att vi ska riva ut ALLA böcker och börja om från början. Men det känns ogenomförbart.

      Radera
  3. Det spelar ju egentligen ingen roll hur det är sorterat så länge du hittar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag blir jättesur när jag INTE hittar!

      Radera
  4. Jag skulle bli glad om jag någon gång kunde få alla böcker av en och samma författare tillsammans. Det är åtminstone min vision :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så tror jag att jag har det. Tills jag säker en speciell titel som jag vet att jag äger. Då har NÅGON flyttat den till en annan hylla ... för det kan väl inte vara jag???

      Radera
  5. Huvudsaken en hittar, är min melodi, och det verkar du också göra ;)

    SvaraRadera
  6. alfabetisk ordning hade vi för några decennier sedan... levande ljus undviker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man haft fyr i handväskan är kanske elektriskt ljus att föredra ... Alfabetet står sig längre än den alfabetiska ordningen, så är det.

      Radera
    2. (inte bara en väska - två klädesplagg också på två julfester...)

      Radera
  7. a - ö är inte så enkelt när allt kommer omkring.
    faktum är att jag gillaar adventstiden med alla ljusen i träden överallt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är ju inte det ...
      Visst har advent sin tjusning. Om det inte regnar för mycket ...

      Radera
  8. Sorterat på genre, författare och sedan i den ordning de är i om det är en serie. Ibland sorterat på höjd och färg.
    Nu skrev jag om hur jag hade det, nu är ju böckerna magasinerade. Eller så hittar jag dem med programmet Calibre. Där kan jag sortera hur jag vill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det var många parametrar i farten i dina hyllor ... men som många påpekar: bara man hittar själv är det ju ett bra system! Calibre är jag inte bekant med?

      Radera
    2. Egentligen inte så avancerat som det låter: fantasyböckerna grupperade på halva hyllan, sci-fi på andra halvan. Trädgårdsböckerna i en annan hylla (sorterat på storlek för att maximera), klassikerna i en annan ... osv.

      Calibre är ett datorprogram där man sparar sina eböcker. Suveränt!

      Radera
    3. Hm. Jag tänkte att man inte sparade sina e-böcker ... men det gör man kanske?

      Radera
  9. Bokstavsordning skulle inte funka för mig i längden... eller förresten, troligen inte på kort sikt heller. ;) Håller med dig ang. hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alfabetet tenderar att "spricka". Så är det.

      Radera
  10. Jag är också en höstmänniska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hoppas på en vacker av årsmodell 2019!

      Radera
  11. Det är konstigt, man brukar ofta hitta bland sina böcker även om det inte är riktigt ordning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och en himla tur är väl det ...!

      Radera
  12. Deckare för sig, ungdomsböcker för sig och barnböcker för sig och sedan efter författare och utgivning.

    SvaraRadera