tisdag, augusti 06, 2019

Läsvärda katter

På torsdag infaller den Internationella kattdagen. Väl värt att fira, tycker Ugglan & Boken, så temat för veckans tisdagstrio är just KATTER. Då hamnar jag bland barnböckerna, där det absolut finns läsvärda katter. Säg mig den unge som inte gillar en mjuk liten kisse!

"Kattilina och hennes bröder" är så vitt jag vet den allra första boken i mitt liv. En present på min tredje födelsedag, av mamma. Jag har nämnt den här på bloggen tidigare, men kan ju inte hoppa över den en dag som denna!

"Historien om Någon" är ungefär lika gammal och en verklig klassiker i barnbokshyllan. Läsaren följer den söta katten, som i sin tur följer en röd ulltråd genom ett hus, utan att veta vilka överraskningar som väntar bakom nästa hörn ... Boken kom 1951 och skrevs av Åke Löfgren. Danske Egon Möller-Nielsen gjorde bilderna. Har tryckts i många upplagor.

"Pelle Svanslös" är Uppsala-katten som har inte bara nio liv utan rent av ett evigt, förefaller det. Gösta Knutsson skapade honom och den rara Maja, den elake Måns och parhästarna (kan katter vara det?) Bill och Bull. De sista tre är inte några förebilder precis, men det inser barnet som läser.

Den här trion lämpar sig väl för högläsning, denna ack så viktiga aktivitet när människan är liten och behöver hjälp för att hitta sig själv och skapa en framtid. Dessutom är det ju väldigt roligt att vara den vuxne som läser för ungarna!

Mindre rolig är företeelsen "sommarkatt". I "Sommarboken" beskriver Tove Janson hur det är: "I början av sommaren vill alla ha en katt. I slutet av sommaren vill alla ha en dränkt katt."
För min del skulle jag gärna ha en katt, men har ingen oavsett tid på året.

Copyright Klimakteriehäxan

31 kommentarer:

  1. Pelle Svanslös är den enda jag läst. Tack för tips om de andra! Du får ta och skaffa dig en katt, det är roligt och mysigt att ha en (eller flera)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag får nog nöja mig med att ha "kattbekanta". Katter ska helst bo på landet, tycker jag!

      Radera
  2. Roligt att du valde barnböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker för barn är viktiga böcker!

      Radera
  3. Vilken söt Kattilina-bok! Historien om Någon är en riktig barnboksklassiker. Tack för dina tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Historien om Någon" hade jag som FIB:s Gyllene Bok, den serien minns kanske fler än jag? 50-tal!

      Radera
  4. katter + barnböcker = S A N T ❤️

    SvaraRadera
  5. Historien om någon minns jag att jag tyckte om när jag var liten! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var märkvärdigt spännande ...

      Radera
  6. Kattilina kände jag inte till, men det ser ju ut att vara en väldigt viktig bok. Pelle Svanslös och Historien om Någon har jag läst och läst högt. saknar högläsningen för barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattilina-boken är ganska sliten! Jag hoppas få läsa högt för något barnbarn så småningom.

      Radera
  7. Trevligt med barnböcker, läst ett par av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har många jättebra svenska barnboksförfattare. Som tur är.

      Radera
  8. Pelle Svanslös var en stor favorit när jag var liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och Maja Gräddnos var ju så snäll och rar ... till skillnad mot Måns ...

      Radera
  9. Den första boken i din lista ser ju bara för gullig ut. :-). Historien om någon läste jag mycket för mina barn. Fin bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ÄR gullig. Glad att jag har den kvar.

      Radera
  10. Historien om Någon gillade jag jättemycket när jag var liten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att den fortfarande funkar, eller hur!?

      Radera
  11. Trevliga böcker.

    SvaraRadera
  12. Kattilina :) Historien om Någon har jag aldrig hört talas om. Hrm, den verkar ju väldigt välkänd bland andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Historien om Någon" har ideligen kommit ut i nya upplagor, ordentligt poppis bok!

      Radera
  13. Har bara läst Pelle Svanslös från din lista.

    SvaraRadera
  14. Ja tänk att det där oskicket med sommarkatter fortfarande får förekomma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att fatta hur folk tänker eller hur!?

      Radera
  15. Historien om Någon fick vara med hos mig också, men det grämer mig att jag missade Pelle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många katter!!! även i bokfloden!

      Radera
  16. Usch vad bedrövligt med sommarkatt, hur kan man tänka sig göra så med en familjemedlem, för så blir det ju verkligen! Är nog ovanligt fäst vid mina djur... Pelle Svanslös var mysiga böcker. :)

    SvaraRadera