onsdag, augusti 28, 2019

Simtur i nattluft?

En period av mitt liv, jag tror det var när jag gick i gymnasiet, tänkte jag mig en framtid som meteorolog.
Vi hade lektioner om molnformationer, hur regn, hagel och orkaner uppstod. Varma och kalla fronters vandring över kontinenterna bjöd på spänning, och när det blev dags att introducera ordet "ocklusion" kände jag en ilning av lycka.

Nu gjorde jag ju aldrig slag i saken. Fast jag har haft en hel del med väderexperter att göra genom åren, och jag tror faktiskt att de flesta av dem har gillat sitt jobb. Kanske blev de också fängslade av de där fronterna, temperaturrekorden, fimbulvintrarna och brittsommarvärme?

I dag känns det som om väderleksrapportörer i radio och tv egentligen borde ha passerat sin storhetstid. För numera har ju varenda människa en väderapp i sin mobil, och där finns all information att hämta: hur vädret är just nu, där jag befinner mig eller på något annat ställe, hur det blir om en timme, i morgon eller under resten av veckan.

Och det är när jag kollar min väderapp sent en kväll som jag blir så förundrad. Ordet som får min hjärna att skrumpna till ett russins storlek är FUKTIGHET. Rätt som det är är den 100 procent där ute i natten! Men hallå, då borde vi väl simma? Fast det gör vi ju inte. Inte vräker regnet ner heller.

"Luftfuktighet mäts i procent, vilket beskriver mängden vattenånga i luften vid en viss temperatur i förhållande till den maximala mängden vattenånga vid samma temperatur." Det är förklaringen jag får av Wikipedia. Jag kanske fattar vad det betyder, men helt säker är jag inte, för 100 procent fukt är genomblött i min värld.

Det var nog tur att jag inte blev meteorolog. Hade säkert betytt problem för cheferna på SMHI.

Copyright Klimakteriehäxan 

PS Ordet ocklusion betyder att en varm och en kall front möts och liksom "äter upp" varandra ...

7 kommentarer:

  1. mysigaste som finns att simma i månsken!

    SvaraRadera
  2. Bra att du förklarade "ocklusion", då slapp jag googla;-) Det är nog lika bra att du blev journalist/redaktör och inte meteorolog.

    Men du har ju rätt, 100 procent luftfuktighet borde ju betyda att man är genomblött.

    Å visst är det konstigt att såväl svensk som utländsk tv fortfarande presenterar vädret med "riktiga" meteorologer. Ganska mysigt ändå tycker jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är inte ute för att ge dem sparken, inte på nåt vis!
      Idag hann jag inte bli genomblöt genom att bada, hoppas ta igen skadan imorgon ...

      Radera
  3. Tycker det är bra att det är riktiga meteorologer för de där apparna kör sina egna varianter!

    Jag har också svårt att fatta det där. Får be mannen min förklara, han kan det där, han har ju utbildat piloter i meteorologi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast både irl-meteorologer och väderappar har fel ibland ... Kan i alla fall lova att fuktigheten i Mälaren är 100 procent. Badade nyss.

      Radera