fredag, november 10, 2023

Kopior och original

 Fem fredagsfrågor från Elisa Matilda brukar jag plocka upp gång på gång, så även nu. Här är de:

Spegel spegel på väggen
där – är du en kopia eller
 är du på riktigt?
  1. Vad var det senaste du kopierade (på kopiator)? Det kan jag verkligen inte minnas!
  2. Vem har folk sagt att du liknar? Min mamma och min syster. Vilket jag ser är väldigt sant. En gång för länge sen påstod en karl att jag såg ut som Lana Turner. Vilket jag vet inte är/var sant. Men han hade kanske dålig syn.
  3. Vem har du försökt vara? Tycker att jag försökt stå på egna ben. Samt haft ambitionen att vara bra på mitt jobb och bra som mamma. Resultat? Får andra bedöma.
  4. När har du föredragit en kopia över ett original? När jag köpte en Rado-klocka till mig själv för ett par tior i Peking. Hade ingen tanke på att köpa originalet. Jo, jag vet att det är contraband och olämpligt, det var jag inte lika medveten om då. Men den var snygg. Sen blev den stulen, av en så småningom gruvligt besviken tjuv. TILLÄGG: KOM JUST PÅ en kopia jag verkligen föredrog framför originalet: draperiet gjort av avlånga bambupärlor föreställande Mona-Lisa. Fyllde ett helt dörrhål, knallsnyggt, Leonardo da Vinci får ursäkta men kineserna gjorde hans målning så mycket bättre! Dessutom var pärlorna så genialt beskaffade att motivet såg likadant ut från alla håll, hur mycket man än rörde på draperiet. Har försökt hitta ett likadant när det gamla blev utslitet, men har inte lyckats.
  5. På vilket sätt var idag precis som igår? Det mesta är sig likt (utom att jag råkar fylla år i dag).
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. grattis då! Lana Turner! det var inte dåligt. själv har jag alltid försökt vara Elizabeth Taylor. men det var nog mest för att jag gillade Richard Burton. vet inte vilket av mina jag som är jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men det där med Lana Turner, det var ju "bare tull" som man säger i Norge. F ö minns jag i dag inte ens hur hon såg ut, hon måste ha "försvunnit" för länge sen.

      Radera
  2. Grattis! jag är inte så intresserad av äkta design till mig själv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det finns ju design och design, man måste ju inte vara tokig i Dior eller Vuitton. Men det finns många duktiga svenska designmänniskor som inte är svindyra och som är roligt att gynna.

      Radera
  3. Grattis!
    Jag vill gärna ha äkta saker att äga, om det är rimligt.

    SvaraRadera
  4. Anonym6:27 em

    Grattis! För mig är original alltid bäst, men tyvärr ofta oåtkomligt just pga det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är finns det saker att gilla som inte kostar en förmögenhet!

      Radera
  5. Anonym7:23 em

    Grattis på födelsedagen, min är två dagar bort!Alltså är vi skorpioner båda två. MonaLisa-draperiet lät spännande, jag skulle behöva ett kul draperi till min lilla alkov. Jag var bra på mitt jobb, mindre bra som mamma, dålig närvaro pga det första svaret. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Draperiet var helt underbart och M-L mycket roligare i storformat än i den lilla ynkliga buren på Louvren.

      Radera
  6. Stort, stort GRATTIS på födelsedagen:-)
    Håller helt med dig om original och kopia. Andemeningen av mitt svar är lika med ditt.
    Lana Turner visste jag inte vem det var, men WOW att bli jämfört med henne - jo tack;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tror nästan ingen minns Lana T idag, jag fick faktiskt googla henne för att se hur hon faktiskt såg ut. Likt mig? Verkligen inte!!!

      Radera
  7. Grattis i efterskott! Original eller inte spelar ingen roll bara jag gillar saken. Det mesta är sig likt nu för tiden. Och det är både skönt och tråkigt!

    SvaraRadera