fredag, november 24, 2023

Tack för det!

Juldekoration från Ulriksdals slottsträdgård. Den snygga växten heter ardisia.

 Fem fredagsfrågor från Elisa Matilda, värda att tänka på:

  1. Vad är något du tar för givet men är tacksam för? Att jag har råd att bo bra, äta bra, leva bra.
  2. Vilken tradition under årets högtider betyder mest för dig? Juleljusen, blommorna och granen. Och klapparna, men tvingas inse att jag är i minoritet som biter mig fast i den enligt mig roliga jakten på presenter som jag hoppas någon ska bli hyfsat glad av att få ...
  3. Vilken upplevelse under det gångna året uppskattar du mest? Stunder med glada ljuvliga barnbarn.
  4. Vilken utmaning under året är du glad att du tog dig an? Ordnade kalas på vår 40-åriga bröllopsdag (som sammanföll med Dotterns 35-årsdag, så vi firade henne också!)
  5. Vad är du mest tacksam för i år? Att jag är frisk så vitt jag vet.
Copyright Klimakteriehäxan

21 kommentarer:

  1. Relativt få som slängs ut från lägenheten…
    Alltid trevligt att ha något att fira 💕

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK. Ska lägga till det lilla ordet "bra".

      Radera
  2. Visst har vi mycket att vara tacksamma för, och tänker vi till så är vi ju det också, eller hur! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vars. Bra att bli påmind emellanåt ... Önskar dig också en fin helg!

      Radera
  3. Tacksamt och tacksamt!? Jag menar vi har ju "jobbat" för hur vi har det. Så tacksamheten riktar sig nog först och främst mot oss själva.
    Kul att er 40-åriga bröllopsdag sammanföll med dottern födelsedag. Storfest:-)
    Juldekorationen från Ulriksdals slottsträdgård är väldigt fin:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst är det så, men man måste ha lite flyt också eller hur?!
      Avstod från köp av kruka och krukväxt men njöt av anblicken.

      Radera
  4. Härliga svar på fem en fredag! Å visst är det så att stunderna med barnbarnen är något speciellt!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym8:07 em

      Tacksam för att jag bor här och att jag haft valmöjlighet att kunna välja boende och land. Har ju som du testat att bo utomlands i omgångar men skulle inte kunna tänka mig att göra det permanent. Några år har varit givande och jag har då valt detta. Ja, inte som liten men i alla fall som tonåring och vuxen. /Ditte

      Radera
    2. Här håller jag med, först Susjos och sen Ditte.

      Radera
  5. Anonym9:56 em

    Jag tappade gnistan för julklappar redan när barnbarnen var små o bara önskade presentkort eller pengar, det var inte möjligt att köpa något som de hade glatt sig åt. Men, det blev rätt bra ändå, presentkorten nyttjades på rean efter jul o barnen fick de dom ville ha. Fast så himla kul var det inte...Grattis till 40årig bröllopsdag, Nästa år är det 50 år sedan jag gifte mig första gången. Tyvärr inte så långvarigt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara så tråkigt att ge bort pengar ...

      Radera
  6. asch, jag missar alltid att fylla i alla uppgifter, har du inte google, så man kan kryssa för det istället för att varje gång fylla i namn och bloggadress?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst "har" jag google, vet inte vad som hänt för jag har inte ändrat några inställningar och förstår alltså inte vad jag kan göra åt saken, jättetrist om/att det krånglar!

      Radera
  7. Att vara frisk är verkligen något att vara tacksam för! Önskar dig en skön lördag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det sannerligen. Och tack detsamma!

      Radera
  8. Vilken härlig "blomkruka" - sån skulle man ha. Fast jag har ett helt garderobskåp fullt med trevligt julpynt, men får aldrig riktigt nog med julgrejor!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog så lyckas jag plocka hem nån ny julgrej vartenda år. Inte än den här gången ... men lovar inget bestämt!

      Radera
  9. Så skoj läsa dina positiva svar på veckans fredags frågorna.
    Julen är nog den helg som vi flesta tar som den stor helg vi mest gillar, kanske för att den också är "störst" många andra helger försvinner lite snabbt på någon dag... julen är ju ja nu mer mer än hela december :)
    Barnbarn, har två bonus killar som jag är så otroligt glad över att ha att skämma bort :)
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ljuvligt att man "får" skämma bort barnbarnen! Tack för att du tittar in här! Försökte göra en svarsvisit men det gick inte?!?

      Radera
  10. Att ha hälsan ska man verkligen känna tacksamhet över. Det är inte något alla har 🩷

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej verkligen inte - och det kan hända väldigt jobbiga saker väldigt snabbt ...

      Radera