fredag, november 03, 2023

Vi säjer väl bu med det samma?

Hösten har inte riktigt gett vika för vintern än, men attackerna har påbörjats och är stundtals och fläckvis intensiva. För min del behåller jag gärna den färgrika naturen länge, innan det vita och gråa tar över.

Elisa Matilda är kvar i halloween-stämningen när hon ställer denna fredags fem frågor, om rädslor och skrämslor. Om du undrar över min rubrik så är den punch line i ett gammalt kärt skämt, om två spöken som möts för första gången ...

  1. Hur lättskrämd är du? Inte väldigt, men visst kan jag bli rädd för att något otäckt ska hända, med barn, barnbarn eller i allmänhet. Exempelvis är det ruskigt farligt ute i trafiken!
  2. Vad tycker du är läskigt? Se förra svaret, med tillägget: höga höjder, branta stup. Onödigt våld i underhållningsbranschen, det väljer jag bort så snabbt det bara går.
  3. Har du fått besök av barn för bus eller godis i veckan? Ja.
  4. Vad klädde du senast ut dig till? Det är så länge sedan så det kan jag inte minnas. Men när jag gick i gymnasiet klädde jag ut mig till tv-apparat, det tycker jag fortfarande var rätt så fyndigt. Virade ståltråd till "antenn" i håret, hade en stor papplåda runt överkroppen och på "tv-rutan" stod det med stora bokstäver TEKNISKT FEL.
  5. Har du någonsin upplevt något övernaturligt? Nej. Och jag vill gärna slippa.
Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. egoistiska bilister har jag blivit rädd förr, och elsparkcyklar som kommer bakifrån i full fart från vilket håll som helst 🛴

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att inte tala om rattfyllerister. Men de är ju också svåra att se i förväg s a s.

      Radera
  2. Läskigheter kan ju komma olika former. Jag gillar inte höjder men är inte rädd för det, eftersom jag håller mig borta ifrån det när jag kan. Klart att jag är ”rädd” för att bli attackerad men det kan jag ju i te gå runt och vara rädd för… Eller jag vet inte. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej man kan absolut inte gå omkring och vara rädd hela tiden, vad blir det för liv! Trevlig helg önskas förstås även till dig.

      Radera
  3. Tycker man blivit lite avtrubbad, jag borde vara mer rädd för vad som händer i samhället men det är som det är, man är så van nu.
    Men annat kan man ju bli orolig över och lite rädd när hälsan sviktar hos en anhörig tex.

    Utklädd till en TV?
    Underbart ju, bravo. :)

    Ha en fin lördag nu.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man har nog trubbats av en del och faktum är att det kanske är bra, på något vis. Den som alltid är rädd mår aldrig bra.

      Radera
  4. jag tror att jag ska överraska barnbarnen och klä ut mig till TV! trafiken är verkligen något att vara rädd för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är vilken kanal de vill att du ska vara??? :-D

      Radera
  5. Utklädd till TV? 😂 Det lade väl grunden till din karriär...
    Min äldsta dotter klädde ut sig till en julgran ett år i skolans juluppvisning.
    Man är rädd om hälsan, i hela familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite lustigt så här i efterhand, det där med tv:n! Önskar jag hade ett foto men det har jag inte så vitt jag vet. Blev i a f uppskattat.

      Radera
  6. Jo, det är ju mycket man kan vara rädd för. Men numera är jag inte rädd för min egen del, men desto mer för barnbarnens skull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja - vad är det de kommer att få ärva??? De små gullungarna har ett och annat att tampas med framöver.

      Radera
  7. Utklädd till TV? Den har jag aldrig hört förut :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä men man har väl rätt att hitta på sina egna lösningar??? :-D

      Radera
  8. Idag har vi rätt mycket gemensamt:-) Undantag tv-apparaten. Riktigt, riktigt fyndigt måste jag säga:-)
    Och du är den enda (hittills) som har fått besök av barn under Halloween. Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig riktigt insett det roliga i trick-or-treat måste jag erkänna.

      Radera
  9. Anonym10:16 em

    Dina rädslor låter rimliga och något de flesta av oss kan dela. Har du inget foto på när du klätt ut dig till tv-apparat? Vore skoj att se!

    SvaraRadera
  10. för snabb på knappen, igen, kan du inte tillåta konto i google så skulle det underlätta, nu måste man ju skriva in alla uppgifter varenda gång, såå träligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde alla kunde kommentera ... kan man inte ens spara sina uppgifter, till nästa gång? Ska titta på mina inställningar och se om jag fattar något.

      Radera
    2. Nu har jag kollat: ALLA ska kunna kommentera, inklusive de med Google-konto. Vad som går fel på vägen har jag förstås inte en aning om.

      Radera
  11. Anonym10:48 em

    Höjder och stup! Hu!
    Klä ut mej! Inte riktigt min grej! Men då jag var gravid med äldsta dottern lånade jag en clowndräkt och peruk. Blev rätt häftigt med stora magen. //Anna-Lena

    SvaraRadera