fredag, november 17, 2023

Om trivsel och umgänge

Glad och god ska människan vara, det känner vi till. Och kanske är man det som bäst i goda vänners lag? Elisa Matilda ställer fem fredagsfrågor om trivsel och umgänge.

  1. Vilken tidpunkt under dagen är du vanligtvis mest glad? Framåt kvällskvisten tror jag.
  2. Var någonstans umgås du helst? Hemma eller borta hos någon, kanske på krogen. Öppen för alla förslag!
  3. Vad tycker (eller tyckte) du om att umgås med kollegor? Det dagliga sociala umgänget på jobbet var otroligt värdefullt och det jag i dag kan sakna, precis som man saknar människorna som omgav en. Några gamla arbetskamrater träffar jag fortfarande om än oregelbundet, jätteroligt och viktigt!
  4. När testade du senast något nytt att dricka (med alkohol eller alkoholfritt)? Blev nyligen bjuden på "fin" cider med inte särskilt hög alkoholhalt. Inte min grej.
  5. Vad gör du helst efter en riktigt lång dag? Äter en god middag och sjunker sedan ner i ett soffhörn, kanske med ett tv-program, innan jag intar horisontalläge.
Kan det uppånervända trädet öka trivseln i centrala Stockholm? För 30 år sedan hängdes ett träd upp så här. Bakom idén den gången stod konstnären Charlotte Gyllenhammar, och det är hon som varit i farten nu igen. Trädet har hängt över flanerarnas huvuden i en dryg månad och kommer att hänga där ungefär en månad till. Verket heter "Dö för dig / Slå rot" (begrip det om du kan) och du hittar det över Drottninggatan, nära korsningen med Klarabergsgatan.
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Visst är det sociala på jobbet värdefullt, men på mitt jobb umgicks vi så mycket under arbetstid att ingen hade nog någon lust att sen också umgås utanför arbetet förutom då enstaka julmiddagar osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det nog bli, det begriper jag. Fast det brukar ju bli lite olika sorters "häng" på kontoret och efter ...

      Radera
  2. Arbetskamraterna var verkligen värdefulla och jag minns dem med glädje (nästan helt utan undantag). Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tänker även jag! Trevlig helg önskas dig också!

      Radera
  3. eftermiddagar ofta bäst, cider finns för alla smaker, dottern gillar den franska... som helt olik den svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den vi fick var fransk och, så vitt jag förstår, "fin" ... vanlig äppelcider är ju som vilken läsk som helst nästan.

      Radera
  4. är nog också piggast om kvällarna. men enstaka tidiga morgnar kan också vara fina. åtminstone när en kan äta frukost ute. har sett någon utställning med Charlotte Gyllenhammar där mycket var upp och ner, skevt eller klurigt på något annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har definitivt hittat en egen gren ... så att säga ...

      Radera
  5. Det viktigaste med arbetslivet var faktiskt arbetskamraterna tycker jag. Med bra kolleger kan man klara av vilka tråkiga arbetsuppgifter som helst (nästan)! Tyvärr är ljudnivån på restauranger alltför hög för mig, annars kan det vara mysigt att ses på lokal!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan arbetskamrater blev allt hemmajobb under pandemin uppenbarligen rätt trist. Det sociala är viktigt även på jobbet!

      Radera
  6. Dina svar hade kunnat vara mina. I stort sett hundra procents "likhet":-)
    Det där trädet är bara löjligt. Att kalla det för konstverk är en förolämpning mot alla träd om jag får säga det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, tycker inte du heller om "fincider"? Trädet är lite kul men visst är det också lite konstigt ...

      Radera
  7. Här ser jag skylten Lyko minsann. Har ju bott i Vansbro kommun några år och är oerhört imponerad över vad Rikard har åstadkommit. Dock var inte öppningen i Stockholm någon succe´ såg jag, man hade felbedömt intresset...
    Jag tyckte mycket om mina arbetskamrater under bank-åren, de var som en andra familj. Tyvärr tappar man kontakten när man bor långt ifrån varandra. Jag har fått inbjudan till återträffar men de har inte passat men kanske till våren. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt obekant med Lyko - företag för skönhetsprodukter??? Ska kolla butiken vid tillfälle.
      Visst har det tidvis känts som en familj när man träffat sina kollegor!? Värdefullt att hålla kontakten levande anser jag.

      Radera
  8. Anonym11:54 em

    Det sociala livet med arbetskamraterna, det är det jag saknar. Vi kunde rätt mycket om det vi jobbade med och vi tyckte det ar både givande, intressant. Och roligt att snacka om det. Vid ett tillfälle sa någon till vår VD, kolla datakillarna där de har fikat över en halvtimme nu. Han svarade, lyssna på dem, de jobbar. Det var en bra chef vi hade.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera