fredag, mars 02, 2007

En skitsak

Ideligen slås jag av en och samma tanke. Egentligen en skitsak, men ändå.
Den kan låta lätt absurd, men ni kommer snart att fatta.
Tanken är nämligen, att alla rörelsehindrade människor måtte ha fantastiskt långa armar.

Vad kan annars vara förklaringen till hur man placerar toapappersrullen på handikappmuggen?
Alla hamnar vi ju där ibland, när kön till de övriga är lång eller antalet bekvämlighetsinrättningar underdimensionerat.
Mig händer det titt som tätt på jobbet, där rätt många människor samsas om två toaletter – den ena helt stadgeenligt rullstolsvänlig.

Men när jag sitter där och ska ha tag i en pappersbit, då får jag sträcka mig så att jag nästan trillar i golvet. Och då undrar jag hur folk som är lite mer småväxta gör, själv är jag åtminstone av någon sorts medellängd och vad beträffar armarna brukar mina kunna platsa som ”kalasarmar” – alltså sådana som når det man verkligen vill räcka.

Har verkligen ingen begåvad uppfinnar-Jocke kunnat kläcka idén till en hållare som går att placera lite annorlunda? (ibland har någon hängt rullen direkt på de fällbara stödhandtagen). Har ingen rörelsehindrad vrålat av ilska? Är det alltså bara jag som är missnöjd – ja, i så fall är det väl skit samma, vilket måste vara ett lämpligt uttryck i sammanhanget.

Då har jag ändå inte sagt ett pip om hur det känns när man äntligen lyckats fånga upp den där eftertraktade pappersfliken. Som i nästa sekund dalar mot golvet som en kvadratdecimeter stor pappersflaga, medan resten av rullen är bergfast förankrad i den där förkättrade hållaren, som kan göra konfetti av hur många meter toapapper som helst.
Om man bara räcker det, vill säga.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym1:55 em

    Såna saker kan man faktiskt fundera över mer än en gång... och också hur man kan komma på tanken att lägga reservtoarullarna i ett låst skåp

    SvaraRadera
  2. Det är väl ganska ofta karlar som designar sånt? Såna som står upp och kissar... och oftast har lite längre överkropp och armar?

    Hade kvinnor designat städskåp skulle det ha funnits väggurtag så att den alltid var inkopplad och man snabbt kunde dra ut snabeln och ta upp skräp i hallen...

    SvaraRadera
  3. Fast en rörelsehindrad står väl sällan på hc-toa - eller????? Ja
    inte vet jag. Får fortsätta att sträcka mig, eller vänta på att den andra blir ledig.

    SvaraRadera
  4. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte mig själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera