onsdag, mars 28, 2007

Tänk om jag faktiskt ser ut så där?

Jag måste vara en av de sista som åker omkring med ett pass av det gamla blå slaget, det som inte är EU-standard.
Men nu insåg jag nyss att det bara gäller några futtiga veckor till.
Alltså dags att skaffa ett nytt för de kommande tio åren.

Och det var ju att kliva in i en teknisk revolution.
När det blev min tur på passexpeditionen hade jag redan storögt hunnit studera hur några andra medborgare fick sina ansökningar avklarade.
En efter en kliver man in i vad som måste vara ett enda stort datortillbehör. Effektivt och snabbt, 400 kronor, tack, hämta efter fem arbetsdagar.

Nu behövde man alltså inte längre komma med en bild som kunde godkännas av personen i luckan.
Fotot tas där, i den högteknologiska ansökningsburen.
”Ställ dig med ryggen mot bakskärmen. Titta in i linsen. Två blixtar!”
Första försöket underkändes, glasögonen blänkte. Alltså ska jag, glasögonbärare sen småskolan, plåtas utan.
Nytt försök.

-Perfekt! säjer kvinnan i luckan och trycker på lite fler knappar på sitt tangentbord.
Det lät ju bra. När togs senast en bild på mig som någon ansåg var perfekt?
-Så här kommer ditt nya pass att se ut, fortsatte hon ett par sekunder senare.
Framför mig på skärmen står alla data. Och där finns också bilden. Den perfekta.

-Förlåt, säjer jag, men man kan inte få en ny chans?
Jag ser nämligen helt folkilsken ut, sammanbiten, fotograferad ur lätt grodperspektiv, alla skavanker tydliga.
-Tyvärr, svarar den effektiva polisdamen, datorn säger att allt är precis som det ska.
Och så la hon till, lite vänligt: Jag kan trösta dig med att ingen blir nöjd!

Nehej. Men de närmaste tio åren ska jag alltså visa upp denna värdehandling. Med DEN bilden. En fördel är möjligen att ingen kommer att vilja stjäla mitt pass, i alla fall inte om de öppnar det först.

En av favoriterna i lättsamma avdelningen i min bokhylla, Erma Bombeck, har skrivit ”When you start to look like your passport photo, it´s time to go home” (När du börjar likna ditt passfoto är det dags att åka hem).
Jag grunnar nu på om det går att skriva uppföljaren.
Den ska förstås heta ”If you look like your passport photo, you should never leave home” eller ”Om du ser ut som på passfotot bör du inte gå ut över huvud taget”.

Och så slår mig ännu en tanke.
Jag kanske ser ut precis så där. Som på Det Perfekta Passfotot. Och blir tvungen att stanna hemma...

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Anonym9:13 em

    Eller så får man helt enkelt välja att aldrig lämna landet så att man undviker det oundvikliga passfotot som gör att man aldrig kan gå hemifrån. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag ser ut som en straffånge på mitt. Blir jag insläppt/utsläppt..?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du ska vara glad att du slapp glasögonen. Alla bilder på mig från 70 och 80-talen är helt förstörda av mina gigantiskt stora glasögonbågar...

    SvaraRadera
  4. Anonym11:26 em

    När jag och min syster vill skratta riktigt gott så brukar vi titta på varandras körkort. Vi ser inte kloka ut.

    SvaraRadera
  5. Ingår också sk. "retnia-scan"(tror det stavas så) i det nya passförfarandet?

    SvaraRadera
  6. *fniss* Jag känner med dig. Själv är jag för en gångs skull nöjd med mitt passfoto, men körkortet vill jag helst inte visa! Fast om det är nån tröst så trodde jag att dom nya EU-passen bara gällde i 5 år - så du kanske inte behöver lida så länge?

    SvaraRadera
  7. Jag ser dödsförskräckt ut på mitt passfoto, men de tröstade mig att de flesta ser ut så när de går genom tullen ...

    SvaraRadera
  8. Anonym12:19 em

    Jag har accepterat :)

    SvaraRadera
  9. Åtminstone en tröst: jag är inte ensam. Malou är nog undantaget som bekräftar regeln.

    SvaraRadera
  10. Och så måste jag korrigera mig själv: det nya passet gäller inte i tio år, som jag trodde när jag skrev, utan i fem.

    SvaraRadera
  11. Jag visste aldrig att jag kunde få bra och pålitliga trollformler online som verkligen kunde hjälpa människor som jag som behövde relationshjälp. Jag blev skild från min man när han gick upp med mig och gick tillbaka till sin ex-älskare, jag var så förkrossad och krossad. Jag var inte mig själv förrän en vän till mig hänvisade mig till en stor man som heter Great Baba Ogbogo att han kunde vara till hjälp för min situation. Först tvivlade jag på och kontaktade senare honom och han sa till mig att han skulle få en kärlek förtrollning förberedd för att jag ska få tillbaka min pojkvän. Efter att ha gjort det behövande gjorde jag allt som han instruerade och till min största förvåning fick jag ett samtal från min pojkvän att han skulle komma hem och han var ledsen för allt han fick mig att passera igenom. Resultatet blev framgångsrikt och idag lever vi lyckligt. Jag gav honom mitt ord att jag kommer att dela min erfarenhet med världen så att andra kan få hjälp av något slag från honom. Du kan skicka e-post till honom via: greatbabaogbogotemple@gmail.com eller för brådskande svar, skriv honom på sin WhatsApp-linje +2349020168697 ... Tack så bra BaBa Ogbogo

    SvaraRadera