söndag, maj 06, 2007

Tulpanfrosseri

På besök i Stockholm? Eller bofast, s k stockholmare?
Vilket som: det finns en turistattraktion i staden just nu som ni inte får missa.
Ta er till Södermalm, närmare bestämt till Skanstull, och gå på högra sidan av Ringvägen mot Södersjukhuset. Njut!

Jag upptäckte den här ögonfägnaden förra våren, tror att det var premiär då.
En lång lång ljuvlig rad av tulpaner blommar för fullt, alla av samma sort. En röd och gul variant, och masseffekten är fenomenal. Visserligen har något hänt så att ett kvarter ser massakrerat ut, men ändå: det är underbart, bara att frossa!

När jag blir pensionär ska jag nog åka på sådan där busstur till tulpan-Holland. Jag tror att jag är mitt i målgruppen...
Men tills dess är Ringvägens 100 000 tulpaner bra.
Nej jag har inte räknat men det är MÅNGA.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Anonym4:20 em

    Vi göteborgare har vårt Liseberg, som är full av tulpaner jsut nu.

    SvaraRadera
  2. Å så gärna jag skulle ta en tur på Liseberg - som enligt min åsikt alltid varit bättre på blommor än exvis Gröna Lund. Förr i världen hade Skansen en fantastisk lökblomsterbacke, men den är borta sedan länge, till min stora sorg. Fast utanför entrén finns i alla fall magnoliaträd...

    SvaraRadera