onsdag, augusti 01, 2018

Läsutflykt till Vietnam

Sommaren har gett tid till lite fler läsupplevelser, också sådana att lyssna på, nu senast romanen om Bao Vi och hennes familj som flyr från Vietnam till Kanada. Som vuxen väljer hon att återvända. Vi ger oss historien om sin familj i det gamla landet och i det nya. Hon berättar också om flykt, traditionernas makt, kärlek och att leva i exil. 

Författaren,  Kim Thúy, har sina rötter i Vietnam och det här är hennes tredje bok. De två tidigare har jag inte läst.

Det jättesnygga omslaget (som inte har minsta koppling till innehållet som jag kan komma på) missar man förstås om man som jag tar in historien i radioföljetongsversion, som är ovanligt kort: nio avsnitt. Dock har jag lite svårt att bestämma mig för hur nöjd jag är med slutet ...

Ingen riktig höjdarbok i mina öron, tyvärr. Andra har öst beröm över den. Men kul med ovan miljö, som Hanoi är (för mig i alla fall).

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Ru av henne är en höjdarbok:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/02/ru-av-kim-thuy.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att hennes böcker ofta hyllas. Ru verkar ju vara nära släkt med Vi ...

      Radera
  2. (alla påfåglar har nog flygit till Stockholm... frågade Lidl)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då. Den är för stor för att skicka med posten ... men kanske slut här också.

      Radera