tisdag, juli 31, 2018

En som tål vädret

Vet inte hur just din relation till vädret ser ut, men jag börjar för min del krokna i värmen. Har verkligen inte tänkt klaga, men de alldeles för svettiga nätterna (trots fläkt) skulle jag så gärna vilja slippa.

Tycker inte att jag kommer riktigt till min rätt i oavbrutet uppehållsväder och rekordvärme ... kan bara skatta mig lycklig som trots allt har en svalkande sjö på nära håll. Tittar med skräckblandad beundran på dem som, i trettitre plusgrader och hällande sol, tappert älgar fram som stavgångare eller joggare. Själv har jag inte tagit en rejäl promenad på veckor!

Men det finns naturligtvis de som accepterar utan att gnälla och inrättar sina liv efter vad vädrets makter bestämmer. Så måste det vara med den här i mitt tycke rätt märkliga växten som jag hittade på Mallorca härförleden. Bara "blommor" på en kal stam, och de där blomliknande sakerna är till råga på allt svarta! (Det är inte riktiga blommor i botanisk bemärkelse, det tror jag är helt klart.)

Ser ut att vara en släkting till våra taklökar. Eller är det möjligen en kaktusvariant? Att den tål torka och värme verkar odiskutabelt.
Du som vet får gärna berätta, kommentarsfältet står till ditt förfogande  och det är alltid trevligt när bloggläsarna lämnar spår efter sig, men det visste du ju redan.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Jag tycker inte alls om den här sommaren. Jag älskar svensk sommar och med svensk sommar menar jag lagom temperatur och lite regn då och då. Så att vår svenska natur mår bra och är grön och fantastisk. Men jag tänker att den här sommaren passar alla dem som vill ha medelhavsväder även i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har hållit i sig så otroligt länge, det är väl det som är problemet!

      Radera
  2. Upp till för två dagar sedan hade jag inga problem alls med värmen, men sedan igår börjar till och med jag lida en aning. Det är nog den relativt höga luftfuktigheten som gör att man känner sig klibbig 24/7.
    Gillar den där konstiga blomman skarpt måste jag säga. Trodde först att det var ett konstverk. Har dock inte den blekaste vad den kan vara för "ras".

    SvaraRadera
    Svar
    1. hög luftfuktighet...??!? Torrare än så här kan det inte bli, tufft att andas även för friska.

      Radera
    2. 64% luftfuktighet i Stockholm i dag. Har varit högre nyss, kan absolut bli mycket lägre.

      Radera
    3. "Konstiga blomman" gillar jag också. Får kanske aldrig veta vad det är?

      Radera
  3. Svenskfödda växter börjar förbereda sig för vintervila.... Idag +33˚C redan på morgonen, senare +36˚C, ska hälsa på min mor på onsdag, hon har det tufft trots ny AC

    SvaraRadera