tisdag, juli 17, 2018

Kasse nr 5 är kulturell

Kasskampen kan också utkämpas i kulturell anda. För med en snygg kasse kan man berätta att man, för att ta ett exempel, varit på Carl Larssons Sundborn. Har man handlat i museishoppen får man med sig två typiska verk av konstnären på papperskassen, som har stadiga handtag och kan återanvändas rätt så flitigt innan den tar slut.

Själv har jag besökt Sundborn två gånger på senare år och gått guidad tur vid båda tillfällena. Och tack vare att guiderna varit väldigt olika, med olika specialområden, har det blivit två vitt skilda upplevelser, båda jättebra! Osäkert vad jag köpte i butiken, men påsen har jag som synes kvar och i bruk.

Du deltar väl i Kasskampen, kriget mot påsarna som varken återanvänds eller återvinns?! Det går alltså ut på att alla vi ska använda färre pappers- och plastpåsar, och inte minst gäller det att komma ihåg att ha en kasse redo i väskan när det blir dags för shopping. Välkommen upp på barrikaden!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Visst kan man "skryta" med sina påsar och använda dom så att det syns var man har varit, men just den påsen liksom NK:s och Nespresso:s varianter har en stor nackdel - handtaget. Så himla obekvämt och användarovänligt enligt mig.
    Å nej, jag kör på med mina påsar/kassar som vanligt! Men jag gillar din idé. Jag hakar kanske på på mitt eget sätt - om jag inte glömmer det förstås;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går nog inte att bära jättemånga kilon i, det håller jag med om. På NK och Nespresso handlar jag aldrig ... just den här kassen betraktar jag mer som en souvenir, precis som med flera av mina spanska. Skryt? Tja, kanske, då bjuder jag på det! (så himla exklusiva är de ju ändå inte ...)

      Radera
  2. jo, vissa påsar har kult-status

    SvaraRadera