fredag, juli 13, 2018

Häng med mig till Soller!

Den här sortens "fruktdisk" gör mig alltid lika glad, var den än finns.
Lördagar är marknadsdagar i Soller på Mallorca. I den lilla staden bor ungefär 15 000 människor, men när det är turistsäsong kryllar det av folk på gatorna, inte minst när alla försäljningsstånden kommit på plats.

Ferrocarril Soller
Soller ligger på öns norra del och dit kan man komma från huvudorten Palma på flera sätt: man kan hyra bil, man kan ta bussen eller man gör som de flesta tillfälliga besökare, åker museitåget. Den som väljer att köra bil kan slingra sig fram i dramatisk natur, tåget går i stillsammare tunnlar genom berget (det gör i och för sig stora motorvägen också).

Väl framme gör sig Joan Miró synnerligen påmind. Han bodde i Soller och direkt vid tågstationen finns ett litet Miró-museum med tillhörande souvenirbutik. Gratis inträde, så trevligt!
Härom veckan tog jag det där lilla tåget, gick på marknaden, köpte en klänning, tittade på folklivet, kollade museet, tog spårvagnen ner till hamnen där det blev både restaurangbesök och dopp i havet.

Stadshusets dörrhandtag
Lustigt nog besökte jag Soller redan första gången jag var på Mallorca, tillika min första "riktiga" utlandsresa. Kände förstås inte igen ett enda dugg ... fast ett stort träd på torget minns jag som något i vars skugga gamla farbröder satt och muttrade med varandra ... Nu, snart femtio år senare, har de nog fått söka annan placering för sin ljugarbänk.

Hur som helst tänkte jag att ni kanske vill hänga med mig på den där lilla utflykten. Håll till godo!

Och här var det grönsaker!
Stadshuset låses med rejäl nyckel.
Här en tidig Miró, en vy från Soller som han tecknade som liten. Finns att beskåda inne i tåget.
Olivutbudet på marknaden var milt uttryckt imponerande, minst tjugo sorter. Och jo, försäljaren försäkrade att de var olika allihop. Och att han visste skillnaden ...
Järnvägsstationerna är inte i topptrim. Den här hade t o m tappat klockan ...
Mallorca är en vacker ö, inte bara när man ser havet!
När man kliver av tåget hälsas man direkt av ett Miró-verk.
Joan Mirós eget lilla museum. Alla tavlor var lika stora och påminde om varann!
Ett av Mirós verk. Om du tycker att du ser en fotograf också så stämmer nog det, tyvärr.
Miró hade lånat ut ett rum till Picasso och hans keramik.
När det är riktigt varmt dras blickarna lätt till sådant som har med dryck att göra. Picasso skapade denna anslående tillbringare.
Hamnen i Port Soller.
Underbart skyltfönster för den som liksom jag älskar solfjädrar.
Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. vaffö ska jag åka till Mallorca när allt det där finns på Hisingen...? ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Hannele, världens största lokalpatriot - Du behöver inte resa dit! Men ge mig gärna adressen till solfjäder-butiken ... och har du verkligen olivlundar och berg också? Man kan älska mer än en, du vet! :-D

      Radera
    2. (vi har norra Europas största småbåtshamn på Hisingen; Björlanda Kile, vi ser masterna från altanen, sonen har sin lilla segelbåt där, cyklar dit)

      Radera
    3. bild på bergsklättrande sonen på Ramberget på Hisingen:
      http://promenadguide.blogspot.com/2013/03/ramberget.html

      ett kulturellt berg på Hisingen med Ibsen, Viktor Rydberg, Fredrika Bremer, Sven Hedin, polarforskaren Nordenskiöld, ballongfarare André med flera:
      http://promenadguide.blogspot.com/2018/05/hisingsparken.html

      Radera
  2. Tänk och knuffa ner en Picasso...! 😳

    SvaraRadera
  3. Satt just och funderade på om jag inte hade ett foto på solfjädersbutiken i Malaga ...

    Visst är det härligt med all färg på marknaderna. Och det luktar så gott när man går bland alla grönsaker och frukter där i värmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med marknad! I Las Palmas har jag också varit i solfjädersbutik ...

      Radera
  4. När jag var och hälsade på vår gemensamma Maud första gången, tog jag tåget dit. Men såg inte mycket av Soller eftersom jag dagen innan fick sms från en väninna i Värmland som var där just då. Lika kul att prata med henne som att se staden. Hem till hotellet i Mauds by Portal Nous fick det bli taxi via motorvägen Greps av lätt panik då jag såg alla hundratals människor som skulle skramla tillbaka... det var värt ett par hundralappar att slippa.
    Jag gillar att vara hemma, men njuter mer av det om jag får vidga vardagsvyerna ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ombyte förnöjer! Nu när Maud är borta får jag lite dåligt samvete för att jag inte åkte dit. Tänkte en hel del på henne under resan.

      Radera
  5. Åkte med det riktiga tåget till Soller för väldigt länge sedan. Kommer inte ihåg någonting därifrån mer än att jag och min dåvarande man var och åt någonstans. Därför var det roligt att se dina bilder. Det fanns knappast några turister på den tiden.
    Ingrid

    SvaraRadera