fredag, juli 06, 2018

"Don´t leave home without it"

Det är somrar som denna som min tes ideligen blir bekräftad: Gå inte hemifrån utan den!
Vilken den? Solfjädern, förstås!

Jag har sjungit dess lov upprepade gånger här på bloggen men nu blev det dags igen. Tänk dig själv: du är ett hängivet fan av solfjädrar (ett fan-fan skulle en lustigkurre kanske säga på swenglish?) och finner dig plötsligt stå framför ett helt stort skyltfönster fyllt av just detta älsklingsobjekt!

Butiken med det lockande fönstret finns i den lilla staden Soller på Mallorca. Och nog vet jag att man i länderna kring Medelhavet på vilken marknad som helst kan köpa solfjädrar för en struntsumma, visst vet jag att sådana också fyller sin funktion. Men det är något särskilt med de lite mer arbetade, elegantare skapelserna!

Den som drog mina ögon till sig allra mest pryddes av ett bi på en blomma. Handmålat? Självklart, sa damen i affären. Priset? 25 euro. Inte oskäligt, tyckte jag, men lyckades ändå gå ut utan att handla, min samling är redan stor nog, och där finns flera handmålade, just från Mallorca. Fick dem i present från min kompis Kulsprutan, min trognaste bloggläsare tills hon tyvärr dukade under för cancer. Att ge folk en solfjäder är för övrigt ett lysande förslag.

Nu har jag alltid en solfjäder i handväskan, helst i ett litet fodral, och man behöver inte alls leva i varma klimatzoner för att vilja använda den. Kliv på en buss i Stockholm och jag lovar att din bänkgranne lutar sig lite närmare för att om möjligt fånga lite av luftrörelsen du åstadkommer i den stillastående hettan!

"Don´t leave home without it" var en reklamslogan som bet sig fast för några år sedan, men då gällde det ett kreditkort. Idag gäller det tveklöst solfjädern.
Kom just på  när jag tittar på mitt foto  att jag nog borde ha köpt den där med biet i blomman ändå. Så fin! Eller hur?
Om du vill läsa mer om solfjädrars historia och användning kan du klicka här!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Du skulle absolut köpt den. Älskar också solfjädern. Den hjälpte mig genom klimakteriet. Fläkta lite och termostaten i kroppen verkade bli normal igen då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag skulle ju ha gjort det ... Visst är denna uråldriga uppfinning fantastisk!

      Radera
  2. Min syster dansar argentinsk tango. De som gör det använder solfjäder, vill jag lova. Det blir varmt i danslokalerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycklig syster du har! Solfjädern funkar ju som markör av rörelser också.

      Radera
  3. äger en solfjäder med påfåglar, ganska stor, mer som en tavla

    SvaraRadera
  4. Naturligtvis har du det! :-D

    SvaraRadera
  5. Mannen min frågade för någon dag sedan om jag inte hade stoppat ned min och så fick jag mig en liten "utskällning" för att jag inte gjort det! :D

    Jag älskar dem! I Malaga finns en butik som jag kan stå och drägla i, de är så vackra. Jag har bara två, ibland tänker jag att det är ju den där perfekta saken att starta en samling på, jag skulle vilja ha en megastor över huvudet vid sängen, cool att göra en lampa av ...

    Jag ska genast gå och stoppa ned i handväskan!

    Så. Gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dags att skaffa några fler! Jag har nog i alla fall tio ...

      Radera