fredag, juli 27, 2018

Alla skor måste inte vara snygga

Vackra är de inte. Färgen rätt ovanlig för just den här sortens persedel. Passformen behärskad. Men ändå: jag har hittat mina trettio år gamla grekiska badsandaler av plast och är glad!

De köptes när vi bodde vid en stenstrand, jag tror det var på Kreta. Och jag tyckte de var riktigt fula redan då. Fast använde dem, det var väldigt praktiskt och underlättade klivandet i och ur vattnet utan risk att krossa en tå eller stiga på ett vasst gruskorn, även om det blev bråttom att håva upp ett barn ur vågorna.

I år, när jag badar flitigare än på mycket länge, används de dagligen. Går i och ur sjön utan att bry mig om stenar och andra hot. Jag ser dock absolut ingen annan som simmar med skor. Gör inget. Jättenöjd.

Alla skor måste väl inte vara snygga? De behöver ju inte ens vara röda ... även om jag hade föredragit det ...

 Copyright Klimakteriehäxan 

15 kommentarer:

  1. Haha vilka härliga bilder! Här är det vanligare att folk har något på fötterna. Det finns flera orsaker: vassa stenar och snäckor, het sand, skräp (glasskärvor, fiskekrokar, kapsyler bland annat) och sjöborrar. Jag köpte faktiskt ett par förra året men mina ser lite mer ut som surfskor, i textil. Har aldrig använt dem för jag köpte dem sent på säsongen och i år har vi inte varit vid havet. Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är i a f glad att jag återfann mina - och att de fortfarande gick att använda!

      Radera
  2. Får mig att minnas att mors moster hade badskor - och simdyna.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Simdyna har jag dock ingen - om man bortser från den inbyggda badringen ... :-D

      Radera
  3. snygga, sonen hämtade fotboll i dammen barfota, det skulle han inte gjort, doktorn fick sy - och lillebror fick springa 21 km istället med mig i GöteborgsVarvet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snygga???? näää knappast, men funktionella, ja! Jo man kan trampa på otrevliga saker om man har otur.

      Radera
  4. Här har vi helt klart föregångaren till Foppatofflarna, utan minsta tvekan:-) Att du har sparat dom - imponerande måste jag säga.
    Då jag så gott som aldrig gick/går barfota inte ens vid sandstränder hade jag också alltid "skor" på fötterna när jag badade. Varför riskera att trampa i nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visste inte att jag hade sparat dom ... förrän de dök upp bara så där! Och det är jag väldigt nöjd med just nu.

      Radera
    2. Jag är mest förundrad över att de fortfarande är gångbara, dvs att de inte har spruckit ...

      Radera
    3. Ja verkligen!!!! Grekerna är kanske bra på plast? :-D

      Radera
  5. Jag tycker inte att de är fula. Turkost passar till bad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgen gillar jag iofs. Och uppskattar skon som helhet. Men snygg? Nej!

      Radera
  6. Haha! Jag hittade precis hit, är visserligen 50- men för övrigt är igenkänningsfaktorn total. Klimakteriehäxa *bockar av*, lider svårt av skrivklåda *bock på den med* (även om jag inte direkt p l å g a s av det, så länge den får utlopp i någon form, och det får den ju..) och skrev häromdagen, på en bloggkompis sida, om just skor. Vad ÄR det med röda skor, helst blanka med slejf, som är så speciellt?! Som i sagan "De röda skorna" (är det HC Andersen tro?) eller Dorothys i "Trollkarlen från OZ" - jag drabbas alltid av akut ha-begär av röda skor. (Fast sedan använder jag dem inte när det väl kommer till kritan. Fjantigt, eftersom jag blir så GLAD av dem!). Jo, fast nu var det badskor vi pratade om. Jag har ett par, i "våtdräktsmodell" - mycket hånade av make och barn, men högt älskade av mig, som är ytterst misstänksam mot alla bottnar som inte består av 100% slät sand. Mer badskor åt folket!
    Vad jag egentligen skulle säga, var att din blogg var en ytterligt sympatisk upptäckt. Nu ska jag botanisera runt lite mera. Har du något emot att jag länkar hit från mitt krypin så det blir lättare att hitta tillbaka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Så roligt med nya läsare. Blir naturligtvis bara glad för länkar, alltid kul att "spridas", s a s. Glad om du återkommer!

      Radera