söndag, juli 08, 2018

På onsdag är det dags!

Inte för att jag ska ägna mig åt (gratis)reklam för alkohol. Nej, det är verkligen inte min grej. Men det kan inte hjälpas: mojito är gott. Det tyckte Ernest Hemingway också.

Den här drinken består i sin ursprungliga form av ljus rom, soda och sockerlag. Lägg till lime, is och lite mynta och saken är klar. Numera serveras den också med andra smaker, som hallon exempelvis, men det har jag inte ens vågat testa. Håller mig till den gamla varianten, i kubansk stil, precis som Hemingway.

Om man nu är lite lat och inte någon äkta bartender finns en genväg: denna dryck går att köpa färdigblandad och drickklar på Systembolaget, både i box och flaska. Och eftersom detta är en sådan utmärkt sommarfrestelse har jag gjort just det! Viktigt dock att den serveras riktigt kall.

Att mojiton dessutom tilldelats sin alldeles egen dag i almanackan kan ju inte förvåna någon längre, med alla dessa bemärkelsedagar som slåss om datumen. Internationella mojito-dagen infaller på onsdag i veckan som kommer, den 11 juli. Så nu har du blivit förvarnad och hinner handla om du vill högtidlighålla den.

På Mallorca hade man tjuvstartat och skyltade med El Dia del Mojito en hel vecka i förväg. Men tro nu inte att jag menar att du ska sörpla denna vackert blekgröna romdrink i veckor! Fast på onsdag blir det en för min del, det är nog tämligen bergsäkert.

Söndagar är Skyltsöndag i bloggvärlden. Du hittar söndagsskyltare om du tar vägen om BP.

Copyright Klimakteriehäxan

PS Positiva budskap om alkohol ska åtföljas av varningstext, i alla fall i annonssammanhang, och de får inte rikta sig till ungdom. Tror inte Klimakteriehäxans läsekrets är tonårig men tar med ett par varningsord för säkerhets skull: alkohol är beroendeframkallande (det kan mycket väl gälla mojito ...) och kan skada din hälsa ...

9 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild! Mojito för mig är en riktig feriadryck men jag har gjort några här hemma också men då med citron eftersom jag har ett sådant överflöd av dem emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mannen min föredrar piña colada och när jag nämnde detta så frågade han ju direkt om den drinken hade någon dag och visst har den det: dagen innan, dvs 10 juli!

      Radera
  2. jo, finns också som läsk, i coop, ica, hemköp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schweppes - fast jag föredrar brittisk Pimm’s ❤️

      Radera
  3. Bra att jag fick lära mig vad Mojito är för slags drink. Har aldrig idats ta reda på det. För min del får det bli smoothies numera - med mjölk eller youghurt med frukt eller banan och något syrligt. Min ranson av alkohol är fylld sedan många år - ett glas vin kan jag möjligen ta utan att det känns morgonen därpå...Men visst låter det gott.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom är ju alltid bäst! Och smoothies jättegott.

      Radera
  4. Det bidraget till Skyltsöndag är helt i min smak, både vad gäller skylten och drinken. Mojito älskar jag och den har fått vara med många gånger på min blogg där jag skrev om Costa Blanca. Finns ingen godare och mera läskande drink när det är 25-30 grader varmt. Färdigblandade Mojitos tror jag dock inte på. Gillar färska myntablad i glaset;-)
    Tusen tack för den skylten och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den färdigblandade är förvånansvärt bra. Is, lime och mynta får man lägga till.

      Radera