lördag, juli 07, 2018

En riktig skithistoria

Alla bajsar. Utan undantag. En del gör det helst hemma, andra kan tömma tarmen lite var som helst om det trycker på.
Då är det ju genialt att alltid ha toaletten med sig!

Möjligen tycker ni att jag beskurit bilden på hästen lite konstigt. Men det är inte djuret som är poängen utan den fiffiga bajspåse som hänger under svansen. Titta noga så ser du! I Palma på Mallorca behöver man alltså inte riskera att sätta fötterna i en riktig skithög när man korsar gatan, för hästen som knallar runt i staden med turister i sin vagn tar med sig sin egen avföring hem till stallet.

Vilket får mig att undra om inte någon kan uppfinna en påhängbar toa för några andra djur? Jag tänker speciellt på de hundar vars mattar och hussar fullständigt struntar i påbudet att plocka upp korvarna som deras gulliga älsklingar lämnar efter sig. Visst, man får inte skräpa ner. Men i Sverige lagförs sällan någon för att ha brutit mot det påbudet, så vitt jag känner till.

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. Enig! Att trampa i en bajskorv av misstag är inte kul. Finns det någon lukt som är svårare att få bort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är jätteäckligt faktiskt. Så den här "uppfinningen" är värd vår uppskattning!

      Radera
    2. (hästbajs luktar inte, inte farligt att trampa på)

      Radera
    3. Farligt nej (om man inte halkar) men äckligt får du väl ändå hålla med om?

      Radera
  2. vi på Hisingen inte störda av hästar, men trötta på många hundägare, många storstäder har höga böten - eller förbud

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kan du hitta en hundägare som fått böta för oupplockad bajs?

      Radera
    2. inte äckligt med hästbajs... min granne och jag har plockat många gånger till rosorna 🌹 🌺

      Radera
    3. Jo äckligt när det ligger på gatan. Dynga som gödning är naturligtvis ok.

      Radera
    4. Fast det är skillnad på det som kommer ur en växtätare och det som kommer ur en all- eller köttätare.

      Vill naturligtvis inte trampa i varken det ena eller det andra men hellre från en häst än en hund. Från en häst är det fråga om rengöring av skon medan från en hund blir det sanering.

      Radera
  3. inte i Sverige, här finns väl inga böten? Utomlands. Här har jag bara sett drivor av plastpåsar med bajs i på marken!!! 😳

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brott mot miljöbalken. Gäller även fimpar och snuspåsar.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/fa-bajsboter-delas-ut

      Radera
  4. Ja jisses ... Var ska jag börja ...?
    I Fuengirola - mellan Svenska skolan och feriaparkeringen - finns en väg som jag döpt till Bajsgången. Där verkar alla i Los Boliches rasta sina hundar. Vidrigt! I många kommuner har man infört obligatorisk DNA-registrering pch dryyyga böter för den som slarvar med registrering eller upplockning. Vi pratar inte 500 kr utan en eller två nollor till.

    SvaraRadera
  5. Dessa bajspåsar används även på hästar på Costa Blanca. Världens bästa uppfinning tycker jag. För vem säger att hundägarna ska plocka upp bajset efter sina jyckar om hästarna i Stockholm på väg till slottet får bajsa mitt på gatan utan att någon tar hand om skiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De borde verkligen ha såna påsar på de där kungliga kusarna också! Fast om de inte har nån vagn efter sig blir det förstås svårare ... ridhästar måste få nån annan lösning ...

      Radera
    2. Skaffa påsar till hundarna också ...

      Radera
  6. (min farbror var ridpolis i Göteborg, inte sett dylikt)

    SvaraRadera