måndag, juli 09, 2018

När blommorna får halsa


Jag förstod inte hur det skulle kunna fungera.
Men tänkte att det kunde ju inte skada att försöka. För har man lite glest mellan villiga blomvattnare när man själv inte är på plats och kan sköta den hanteringen är genvägar guld värda.

Alltså tog jag vara på några urdruckna pet-flaskor. Fyllde dem med vatten, höll för öppningen med tummen, vände flaskan upp och ner och tryckte med en bestämd och någorlunda kraftfull rörelse ner flaskhalsen i jorden bredvid den växt vars törst jag ville släcka.

Kanske är detta gamla nyheter, kanske har du gjort så här i åratal, vad vet jag. Men för mig var det en nyhet och nu kan jag bara vittna: DET FUNGERAR. Och det fungerar både inomhus och ute.
När blomman druckit upp har flaskan blivit hopskrumpen, men hellre skrumpen plast än skrumpen växt! Bara att dra upp och göra om proceduren!

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Jag har provat några gånger men inte riktigt fått det att fungera. Kanske jorden var för torr när jag satte dit flaskan så det bara rann rakt igenom, haha!

    Perfekt att du fått till "knycken" så det funkar! Återanvändning när den är som bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jorden får inte vara torr när man sätter dit den! Krukorna på bilden har nu blivit fulla med blommor ... borde ha plåtat dem igen ...

      Radera
  2. bra snigelskydd också, men då ska växten få plats i stor petflaska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så små utomhusväxter har inte jag dock.

      Radera
  3. Det tricket lärde jag mig för fyra år sedan tror jag det var. Helt suveränt. Funkar perfekt!

    SvaraRadera
  4. Vilket bra tips! Nytt för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk vad man lär sig i bloggvärlden --- :-D

      Radera
  5. Hei.
    Ja, dette trikset bruka eg på krukkene heime når eg er borte okre dagar. Veldig bra !
    Trikset med våt bleie er suverent på hytta der det kan gå mange uker før eg kjem tilbake og vatner blomstrane. Vannflasker blir ikkje nok.
    Takk for utveksling av kommentarer.

    SvaraRadera