onsdag, juli 11, 2018

Kasskampen är inte slut! (Kasse nr 4)

Inte trodde du väl ett endaste kort litet ögonblick att Kasskampen var över, fast jag legat lågt nån vecka?
Ack nej, det kriget blir långt, även om det som tur är knappast blir särskilt blodigt.

Det handlar alltså om att vi måste bli duktigare på att ta med en egen väska eller kasse hemifrån när vi ska handla. Och köpa mycket färre plastpåsar. De vi ändå köper ska dessutom alltid användas igen för att slutligen återvinnas, allt detta för miljöns skull! Tja, nån liten krona kan man kanske också tjäna. Fast räkna inte med nån storvinst.

"Återanvänd mig" (Reutilízame på spanska) står det på den kasse som fick följa med mig till Ica idag. Minns inte var jag plockat upp den, men som ni förstår lyder jag ordern! Och skryter som synes med min duktighet ...

Gör det du också. Lägg ner en liten extra påse (tillsammans med solfjädern!) i handväskan varje gång du går ut, man kan ju aldrig så noga veta när shoppingandan slår till! Sedan är det bara att skryta, för varje gång du använder en gammal påse är en delseger i Kasskampen!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Har alltid min lilla tygkasse, nödfallskassen, som tyvärr behöver lagas eller bytas nu för den börjar bli sliten.

    (Blir det någon mojito i dag nu då!? Mannen min firade Piña Coladans Dag i går så jag borde väl fira i dag för rättvisans skull.)

    SvaraRadera
  2. Jajamensan, mojito före middagen! Jättegott! Unna dig en du också!

    SvaraRadera
  3. Alltså om jag inte ska ta plastpåsar med mig hem, kan jag ju knappast ta med mig extra påsar i handväskan heller;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller ju att de plastpåsar man tar med sig hem (köper) först ska återanvändas och sen återvinnas. Tyg och papper är också bra påsmaterial!

      Radera
  4. för 3 kronor kan man nästan köpa en ny pocket på loppis på Hisingen (Myrorna dyrare). Maken hade köpt jättegod nypressad juice i flaska som görs av skänkt överbliven frukt och grönsaker från affären, nytt projekt av unga ❤️

    SvaraRadera
  5. igår hittade jag en påfågel-assiett från Orrefors, hittade jag även en Anna Fredriksson-pocket, klagade att han ville ta 10 kr för den - fick boken på köpet!

    SvaraRadera