tisdag, juli 24, 2018

En bild vi önskar inte fanns

De finns både här och där. Alldeles för många, alldeles för ofta. Mitt i stan, bland shortsklädda flanörer som släpar på stinna reapåsar. Och när det blir vinter, med åtskilliga köldgrader och hyfsat mycket snö, har de det riktigt illa.

Denna vecka är temat för Gems Weekly Photo Challenge ÖNSKAR, och visst önskar jag också regn över brinnande skogar och torra åkrar. Men tycker att en önskan som involverar människor kan vara på plats även den.

Och vad man verkligen skulle vilja se, det är en lösning på problemet för dem som saknar tak över huvudet. En varaktig lösning. Hur den ser ut? Tyvärr vet jag inte. Men den skulle gagna inte bara de hemlösa utan också oss andra som inte kan undgå att se deras misär och önska dem ett bättre liv.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Håller bara med. Har ingen lösning förstås men önskar att jag hade den.

    SvaraRadera
  2. Stadsmissionen och kyrkan jobbar på... bostadskön är inte lång bara för ungdomar, såg du det fantastiska dokumentären med körsång med operasångaren Rickard Söderberg, fantastiskt!

    SvaraRadera
  3. Visst är detta ett stort problen och jag önskar också att detta och mycket annat elände inte fanns. Jag önskar också att jag hade förslag till en lösning men det har jag inte. Vet ju att i Stockholm jobbar mängder av frivilligorganistioner med detta men bristen på bostäder/logi är gigantisk. Kanske måste landet i stort ta ett gemensamt grepp för det finns lediga bostäder på många håll utanför storstäderna.
    En fin och tänkvärd tolkning av veckans temaord tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara instämma med övriga.

    SvaraRadera
  5. Heisann, helt enig... jeg også ...

    SvaraRadera
  6. Eg er så einige med deg. !!

    SvaraRadera
  7. Verkligen en bra och annorlunda tolkning! Visst önskar jag också att jag slapp se dessa trista vyer mitt i stan.
    Har många gånger tänkt att om man kan skaffa fram bostäder åt tusentals migranter, så borde staden och kommunerna väl kunna ta hand om hemlösa också.

    SvaraRadera
  8. Samma tema som utställningen "Tak över huvudet" som visas på fasaden på Fotografiska. Gå gärna och se den.
    Bra och tänkvärd tolkning på veckans tema.

    SvaraRadera
  9. Jag håller helt med dig och önskar den misär många lever i skulle ordnas upp på något sätt.

    SvaraRadera
  10. Vi är nog överens allihop i detta - och utan det abrakadabra som skulle betyda en hållbar lösning. Härbärgen i all ära, men det är litet plåster på stort sår. Visste inte om utställningen på Fotografiska, kommer sällan iväg trots att jag bor nära.

    SvaraRadera
  11. Jag instämmer till fullo! Jag skulle också önska att barn slipper agera tiggare för att deras familjer ska få någon form av försörjning.

    SvaraRadera
  12. Jag bor ju numera i en liten stad med ca 30000 invånare men vi är inte förskonade från hemlösa här heller. Jag tror inte man kan börja ett nytt liv innan man har en bostad. Så det kommer först, sen får man ta tag i övriga problemområden, för jag förstår ju att de finns. Där man gjort på detta vis har det gett väldigt bra resultat. Jag tycker bostad måste anses som en mänsklig rättighet, men jag förstår också om missbrukare gör sina hem till knarkarkvarter där grannar blir drabbade. Det funkar ju inte så de måste först vara "rena" Inget litet önskemål du tar upp, men ack så aktuellt, alltid

    SvaraRadera
  13. En godhjärtad och ack så aktuell önskan.

    SvaraRadera
  14. Ja, visst önskar man dessa eländiga människor en bättre tillvaro. Samtidigt har ju alla människor ett val. Det finns ju många som trots miserabel uppväxt och brist på kärlek och omsorg under sin barn- och ungdomstid ändå har kunnat skapa sig ett bra liv.
    Ingrid

    SvaraRadera
  15. Ingen önskar att ngn ska behöva leva på detta sätt och vi borde kunna ta hand om dom som är hemlösa precis som vi hjälper andra !

    SvaraRadera