fredag, augusti 03, 2018

Reklam – ja tack eller nej tack?

Vad tycker du om reklam? Blir du bara irriterad när den dyker upp eller använder du den?
Min inställning är kluven. Ska jag gå på bio går jag gärna sent in i salongen för att slippa de där evighetslånga smakbitarna för kommande filmer. Tittar jag på reklamfinansierad tv byter jag så gott som alltid kanal när det blir annonstid.

Men jag har ingen "Nej tack till reklam"-skylt på ytterdörren. Har en gång för alla accepterat att reklam man får i lådan kan man faktiskt dra nytta av, som en informationskälla. Dessutom är man fri att välja när man vill konsumera den, eller så får man slänga den direkt om det känns bäst. Samtidigt grämer det mig att stora butikskedjor använder enorma mängder papper till de där utskicken. Värst tror jag XXL är. Deras annonsbilagor kommer inbladade i morgontidningen och är både ofta förekommande och tjocka.

Nu visar det sig att ungefär varannan svensk ogillar reklam. Mest negativ är svensken till reklam i e-post. Det visar en ny undersökning från Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Och de kritiskt inställda blir ständigt fler. Första gången mätningen gjordes, 2005, var det ungefär var fjärde som ogillade reklam. 

De positivt inställda har minskat i samma höga takt. 2005 svarade 44 procent att de var ganska eller mycket positiva till reklam. 2018 är siffran nere på 17 procent. Utbildningsgraden verkar spela roll: högutbildade ogillar, lågutbildade tenderar att gilla. Mest kritisk är den medelålders svensken, medan folk i åldrarna 18-29 samt gruppen 65+ inte har så stora problem med annonsmängden.   

Att konsumenterna blir alltmer kritiska är naturligtvis ett huvudbry för reklambranschen. Vad har de för vapen att ta till? Humor brukar fungera, men skojigheter är som vi alla vet inte så enkelt att åstadkomma. Folk skrattar ju dessutom åt vitt skilda saker ...

En reklamyttring som inte omfattas av den här Novus-undersökningen är den tv-kanalerna gör för sin egen programverksamhet, alltså inte marknadsföring av något som är till salu, men något som man hoppas ska nå en stor publik.

Jag skulle gissa  utan att veta, självklart  att antalet tv-tittare som är negativa till det eviga trailandet är minst lika stort som den grupp som är kritiska till varuannonseringen. Så kallade trailers för kommande tv-program sänds i alla programskarvar, dygnet runt, med minsta möjliga variation, minst lika flitigt i public service som i reklamkanalerna. Och inte sällan tänker åtminstone jag att "det där behöver jag inte se i längre format, godbitarna är ju med i trailern!".

Sammantaget har folk på marknadsföringsavdelningarna runt om i landet fått något att fundera på. Reklam måste vara korrekt, intressant och tillföra det där lilla extra som ska få kunden att slå till, utan att framstå som störande, förutsägbar och tjatig. Vilken utmaning! 

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. vi har till och med gjort en anmälan till Skatteverket (?) att de inte ska sälja vår adress vidare, samt ringt till de som ange var de köpt våra uppgifter att sluta skicka direktreklam... jag vill helst ha en tom brevlåda här på landet; de flesta räkningar kommer direkt till datorn, har ordning på mina mappar i min dator. Endast min personal shopper får göra direktreklam ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. tittar bara på svt, slipper reklam där

      Radera
    2. (de tre mataffärerna får lämna sin reklam, vi är ju medlem hos dem alla och utnyttjar rabatterna när de passar oss :)

      Radera
  2. på bio missar jag aldrig reklamen! njuter, nytt för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja det är ju många filmer man slipper se på det viset ...

      Radera
  3. Gillar inte reklam. Har Nej-tack skylt. Avprenumererar e-post och SMS och då jag aldrig tittar på tablå-TV ser jag inga trailers som jag inte vill se. Reklam idag får du väl annars i mängd via Internet. Dels via olika annonser, men också via "kändisbloggare" som ofta är mer reklampelare än influencers. Jag använder adblockers på Internet, men du kommer inte undan ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog i princip omöjligt att komma undan all reklam även om man så önskar!

      Radera
  4. Har ingen "Nej tack till reklam"-skylt på ytterdörren heller. Å även om jag hade det skulle den nog knappt hjälpa, då de flesta som delar ut reklam är av utländsk härkomst och skulle inte förstår den.
    Pappersreklam tycker jag är mycket mera "sympatisk" än tv-reklam. Jag slänger iofs reklamen direkt i återvinningskassen, men maken bläddrar igenom den och ibland hittar han nåt han vill ha. En ny ryggsäck från Haglöfs hos XXL till exempel - ooops.
    TV-reklam är bra för kisspauser måste jag medge, eller för att hämta nåt att dricka. Men jag tittar ytterst sällen på den. Minns hur fruktansvärt irriterad jag blev under matcherna som tv 4 sände från fotbolls-VM. Inget vettigt kommenterande av matchen utan bara reklamavbrott i pauserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (vi utlänningar kan läsa!)

      Radera
    2. Reklamavbrotten kan få mig att sluta se vad som helst, hur bra det än verkar, i tv. Med det tryckta gör jag som din man: ögnar, men långt ifrån allt.

      Radera
  5. Ser i stort sett aldrig tv i realtid nuför tiden. Minns när reklamen var bland det roligaste när man gick på bio. Det var då det! Har läst på nätet att företag börjar tänka om när det gäller reklam på nätet, fram för allt i sociala medier. Att det är bättre att skapa något med innehåll och inte så reklamigt. Alltså med artiklar eller sånt som ger ett mervärde för mottagaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Play är fantastiskt - men TV4Play har annonser kvar ... Tror som du att reklamen måste utvecklas, bli något mer.

      Radera
  6. Jag är tvärtemot dig. Gillar trailers med kommande filmer på bion och kan ibland tycka att reklamen på TV är lite rolig men självklart ingen reklam i lådan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är väl bra att vi är olika? Hur skulle annars annonsbyråerna överleva ... :-D

      Radera
  7. Numera får jag flera annonsblad i mejlen. Tycker det är bekvämt och bra, är det något av intresse kan jag spara mejlet för att kika tillbaka vid tillfälle. Ändå tillåter jag reklam i lådan. Varför? Jag är nyfiken, jag är vetgirig, vem vet vad jag missar annars. Men här på landet kanske vi har mindre antal affärer som skickar utskick, vad vet jag. Måndag och torsdag är våra reklamdagar, övriga dagar nada. Knallar iväg till återvinningen med min kärra o tycker det är okej ändå, jag får ju lite motion.

    SvaraRadera