onsdag, september 12, 2018

Brottsligt och bra

Helena, en av "kulturkollonisterna", har presenterat veckans utmaning så här:
Tipsa varandra om riktigt bra skildringar av brott från verkligheten. Topp tre tack! 
Då blir det faktiskt helsvenskt!

"Ers Majestäts olycklige Kurt" av Lena Ebervall och Per E Samuelsson. Otroligt imponerande research gör att den så kallade Haijby-affären, med bland annat kung Gustav V och en massa andra dåtida kändisar inblandade, blir helt fascinerande läsning. En rejäl skandal på 50-talet! Ser fram emot författarparets bok om Fröken på Huseby. Den står i hyllan.

"Björndansen" av Anders Roslund och Stefan Thunberg handlar om den så kallade Militärligan, i vilken Thunbergs äldre bröder ingick. De utförde en serie grova och spektakulära rån på 90-talet. Välskrivet, ger kalla rysningar.

Helikopterrånet mot G4S värdedepå i Västberga i södra Stockholm 2009 har skildrats inte i en utan i minst tre böcker, med olika grad av ambition att ligga nära det verkliga händelseförloppet.  Håkan Lahger skrev "Helikopterpiloten: berättelsen om ett rån", Samuel Bissman står bakom "Helikopterrånet inifrån" och Jonas Bonnier kom trea med "Helikopterrånet". De två första har jag läst, speciellt intresserad eftersom en mig närstående ingick i personalen just när brottet begicks. Har även Bonniers bok i hyllan. Om de är bra? Mitt omdöme är inte alldeles glasklart eftersom jag har en egen version av händelseförloppet, också.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Tack för nya tips! Är lite nyfiken på att läsa på om Helikopterånet då jag för ett tag sedan hörde det pratas om på radio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera tv-dokumentärer har det också hunnit bli. Men rånbytet, pengarna, de är borta ...

      Radera
  2. Björndansen har jag oläst i bokhyllan, den måste jag nog ta fram vid tillfälle och läsa.

    SvaraRadera
  3. Har läst "Björndansen" och efterföljaren "En bror att dö för", som är lika bra.
    Helikopterrånet ringer en klocka, men minns inte om jag läst boken/böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det har väl totalt skrivits mer om helikopterrånet än om de flesta andra brott i Sverige.

      Radera

  4. Helikopterrånet blev väl som film också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån långfilm känner jag inte till. Men tv-serie, dokumentärt, ja.

      Radera
  5. Tack för tips, mycket spännande läsning om kända svenska fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kurt-boken har jag vid det här laget nog gett bort i present ett tiotal gånger - så bra är den!

      Radera