onsdag, september 05, 2018

I valet och kvalet

Jag har ju redan bekänt att valet av våra politiska representanter denna gång vållat mig en hel del huvudbry, mer än vanligt. Det verkar nästan som om Fanny på Kulturkollo riktar sig direkt till mig med veckans utmaning, även om kvalet i valen hon utlyser är av mycket mindre tyngd:  Beslutsamhetsångest, vankelmod, tveksamhet kanske några av oss känner inför det stundande valet eller du är kanske en av dem som med beslutsamhet, målmedvetenhet, och tveklöshet går till vallokalen. Hur som haver. Här kan du får värma upp i ett något mindre avgörande och kritiskt val. Vad väljer du?
Läsa snabbt eller läsa långsamt? Helst i god fart, då är jag fångad och fokuserad.
Läsa eller lyssna? Blandar, men läser mest på papper.
TV-serier eller film? Ja tack, men går på bio för sällan.
Independentfilm eller filmbolagsfilm? Inte avgörande.
Singelläsning eller slalomläsning? Har med åren lärt mig den sortens slalom, till skillnad från den på snö.
Låna böcker eller köpa böcker? Köper för många.
Science fiction eller fantasy? Ingendera är en genre för mig.
Fantasy eller fiktion? Fiktion, definitivt.
Fiktion eller biografi? Kan läsa biografier också, emellanåt.
Läsa efter att-läsa-lista eller spontanläsa? Spontant!
Läsa gammalt eller läsa nytt? Blandar och ger. Ibland är mötet med en klassiker rena själsbadet ...
Läsa i förstaperson eller läsa i tredje person? Ja då.
Pocket eller inbunden? Pocket, mest, helst, lättast och billigast.
Inbunden eller läsplatta? Senast jag skulle läsa på plattan la den av. Svaret är alltså pappersbok. Min platta går inte att återuppväcka, enligt konsulterad expertis. Som tog 400 spänn för att lämna dödsdomen.
Novell eller roman? Roman.
Läsa enstaka böcker eller läsa bokserier? Enstaka. Och enstaka serier.
Läsa svenska författare eller utländska författare? Båda, självklart.
Läsa debuterande författare eller etablerade författare? Båda, självklart.

Fritt fram för alla andra att kopiera alternativen och lämna egna svar, förstås. Rent av välkommet!
Och skulle ni undra varför förmuleringen "i valet och kvalet" verkar så bekant, så kan ni tacka Gustaf Fröding för det. För så heter en av hans mest välkända dikter.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Pappersbok är bäst!

    SvaraRadera
  2. lånar, Hisingen har världens bästa bibliotek ❤️
    fast råkade köpa några kg böcker i veckan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja är det inte märkligt hur det kan "råka" bli ... ideligen ...

      Radera
  3. Här är vi helt överens på alla punkter faktiskt:-)

    SvaraRadera