måndag, september 10, 2018

Grönt ljus för röda böcker

Efter valet. Stor oklarhet råder om det svenska politiska landskapet. Hur ser det ut? Vem tar vem? Rött eller blått eller någonting annat?
Lyran har den här gången tänkt i politiska färger och därför är veckans tematrio fokuserad på ordet RÖD.
OK! Då ger vi grönt ljus för röda böcker:

"Red Mandarin Dress" av kinesiske (men numera tämligen amerikaniserade) Qiu Xiaolong är en deckarhistoria av helt eget slag. Tar med sin läsare till den enorma storstaden Shanghai. Spännande med nya miljöer och poliskommissarier som är väldigt lite lika konstapel Wallander i Ystad. Måste läsas på engelska, konstigt att den inte har översatts! "En röd hjältinnas död" av samme författare finns dock på svenska. Och röd den också, om jag tänker efter ...

"Sagan om det röda äpplet" är en av Jan Lööfs absolut bästa böcker. Kan läsas med behållning från två års ålder till en bit över hundra, jag lovar. Ljuvliga detaljrika bilder, man hittar hela tiden nya saker! Bästa presenten. Blir ALDRIG omodern.

"Vajlett och Rut" av Karin Alfredsson blir den tredje temabok jag tar med eftersom jag för mindre än en timme sedan läste ut den. Den kvalar in på röda listan tack vare sitt omslag. Faktum är att jag tror att detta är författarinnans bästa bok. Hittills. (Jo, jag har läst dem alla!)

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. röda äpplet borde jag ha tänt på, barnbarnens favorit ❤️

    SvaraRadera
  2. Låter spännande med en bok som utspelar sig i Shanghai!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja författaren kan den staden! det har jag googlat fram och det tror jag på!

      Radera
  3. Vajlett och Rut har jag hemma och kommer att läsa så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi se om du också gillar den!

      Radera
  4. En röd hjältinnas död kunde jag inte komma på titeln på. tack för den! Sagan om det röda äpplet hade jag på förslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul med krimstory från Kina!

      Radera
  5. Sagan om det röda äpplet läser jag ibland. Elegant komposition!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En superbra bok, för alla. Har gett bort den säkert tio gånger!

      Radera
  6. Känner inte igen någon författare och böckerna, men läste på en blogg att det nog skulle vara bäst att överge blockpolitiken och "satsa på" det partiet som vunnit valet. Har en känsla att det inte skulle vara helt fel, även om rött är inte min favo färg, varken i politiken eller i andra sammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är Flickan Med De Röda Skorna! Fin färg!

      Radera
  7. Sagan om det röda äpplet har jag faktiskt läst! För mina barn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och visst njöt du själv också?

      Radera
  8. Tack för trevliga tips. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad du har att se fram emot! :-D

      Radera
  9. En av dem står och väntar i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag gissa på "Vajlett och Rut"?

      Radera
  10. Men ja, Jan Lööf! Så väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant som det är sagt och skrivet.

      Radera
  11. Valjett och Rut är nog inte min typ av bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg inte det. Bra med variation, du vet!

      Radera