fredag, september 07, 2018

På pocket-toppen hos mig

Mia, hon med bokhörnan ni vet, ställer varje vecka en Helgfråga. Denna gång med följande lydelse: Har du något tips på en bra pocket?
För att tipsa om en bra måste man ju ha läst den, inte sant?

Jag kollar min "bokföring" och bestämmer mig för "Barnbruden" av Anna Laestadius Larsson. Författarinnan, som i botten är journalist, skrev förr krönikor i Svenska Dagbladet och jag läste henne ofta och gärna. Den här boken är den första av en serie på tre om kvinnor på 1700-talet, och det blir lite svensk historielektion samtidigt som det är välskrivet, lättläst och underhållande.

De två resterande delarna i serien heter "Pottungen" och "Räfvhonan" och de står på vänt i hyllan. Där står också Laestadius Larssons senaste bok, "Hilma", som handlar om konstnärinnan Hilma af Klint. Men den kan inte hamna på min pocket-topp än på ett tag! Kön dit är, som ni förstått, ganska lång ...

En bonusfråga har Mia hängt på. Vad ska du göra i helgen? undrar hon.
Jojomensan, jag ska på kräftskiva!!! Det ska bli supertrevligt!
Röstat har jag ju redan gjort.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. inte goa havskräftor förmodar jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men "hemfiskade"! Det är tydligen jättegott om kräftor i "vår" sjö!

      Radera
    2. för hundra år sedan fiskade jag kräftor i Nässjö

      Radera
  2. En riktigt bra bok! Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas övriga delar håller! Och trevlig själv önskas du också!

      Radera
  3. Jag har läst serien och den är görbra. Kräftskiva låter skoj, fast jag äter inte så mycket kräftor men de som är till är gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar kräftor ... och alla andra skaldjur också!

      Radera
  4. Jag läste, eller lyssnade på, Barnbruden, men skulle nog kunna fortsätta serien också.

    SvaraRadera
  5. Den serien tror jag dottern läste de första böckerna i!

    SvaraRadera
  6. Inte min genre, men jag har läst om boken på en annan blogg. Å den recensionen var också positiv.

    SvaraRadera
  7. Den boken kom jag inte långt i. Tror det var något jag störde mig på som gjorde att jag gav upp.

    SvaraRadera