måndag, oktober 15, 2018

Nytt och piggt om språk i rutan

Vad är det för skillnad på skällsord och svordomar?
Vad betyder pansexuell och är det ett bra nyord?
Hur fungerar sociolingvistik?
Vad är bra kallprat?
Se där några språkfrågor som du kanske inte kommit på att ställa alldeles själv. Men svaren finns att hämta.

Den som ställer frågorna och letar upp svaren är Kalle Lind, radiopratare och skribent, som nu frontar sin "egen" serie halvtimmar i Kunskapskanalen: Språknyheterna. Redaktionen gör ett riktigt skojigt, nytt och piggt program för oss som är roade ordbrukare!

Inslagen är sinsemellan rätt olika men det är väl helt naturligt och bara bra. Ett litet extra plus i kanten för tv-nyheternas meteorolog Nils Holmqvist som pratar väder i helt nya termer. Heja!
Sänds i tablå-tv en gång i veckan men kan naturligtvis ses på nätet också.

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. Kalle Lind är bra ❤️ han har skrivit en bok om mitt bibliotek:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2017/10/88-bocker-du-inte-behover-lasa.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har hört honom i radio innan men han kallar sig förvisso "skriftställare" också!

      Radera
  2. YES! Till min glädje kan jag också se det! Tack för tipset!

    Oj så många utropstecken. Men då förstår du att jag är glad.

    SvaraRadera
  3. Stort tack för det tipset, Kunskapskanalen är bäst! Men jag har legat av mig, tittar otroligt lite på program överhuvudtaget nu. Men är ändå så glad att man inte längre behöver bry sig om linjärteve utan kan titta på programmen när det passar och man känner för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Kunskapskanalen kan ofta rädda vilken kväll som helst. Ö h t är play-tjänsterna guld värda.

      Radera
  4. Trodde du hade läst Språktidningen...
    Kan tyvärr än en gång bara konstatera att jag är totalt obildad. Fick googla "pansexuell" och "sociolingvistik". Blev inte mycket klokare iofs, men ändå;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får helt enkelt ta och titta på programmet! Nej, Språktidningen läser jag inte regelbundet. Som så mycket annat jag inte gör ...

      Radera
  5. Kattöga har väntat länge i min bokhylla

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset. ska genast gå in och kolla.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också gillar det Ingrid!

      Radera