onsdag, december 04, 2019

24 kronor kontant

Visst har jag en portmonnä eller kanske den ska kallas börs.
Men vad har jag i den?
Tja, mycket är det inte. 24 kronor i mynt, noga räknat (och en pollett till varuvagnen i livsmedelsaffären). Det kommer man inte särskilt långt med, men det blir lätt så när i princip allt man köper betalas med kort eller swish. Nästan så att yngre människor inte förstår uttrycket "att ge igen med samma mynt" ...

Fast det kan bli lite enklare. Många har klagat och talat för fortsatt kontanthantering, bland dem representanter för pensionärer, som velat ha koll på sina pengar i plånboken och inte i mobilen. De organiserade sig i "Kontantupproret" och nu har deras önskemål hörsammats, för i förra veckan röstade 299 av riksdagens 349 ledamöter för en ny lag som tvingar bankerna att hantera kontanter och inte bara digitala betalningsmedel.

Den nya lagen träder i kraft 2021 och sedan tillkommer en omställningstid för bankerna.
Nästa kamp för kontanternas förespråkare är att affärer och butiker blir skyldiga att ta emot "vanliga" pengar. Men dit är nog steget långt. 

Annat var det förr, när barn fick spargris som skulle matas med mynt, när man faktiskt kunde handla för en krona ... ja, jag är så rysligt gammal att jag minns att man till och med kunde få något för den sedan 34 år försvunna 25-öringen.

Allt detta blev aktuellt nu när Gems Weekly Photo Challenge har temat MYNT. Klicka på länken som tar dig till Sanna och se vad andra bloggare tycker och tänker och fotograferar om metallpengar!

Undrar du nu plötsligt när revolutionen i myntbörsen startade? Det här är tidtabellen för de olika svenska slantarnas avskaffande:
1 öre: 30 juni 1972
2 öre: 30 juni 1972
5 öre: 30 juni 1985
10 öre: 30 september 1992
25 öre: 30 juni 1985
50 öre: 30 september 2010

De nyaste mynten togs i bruk hösten 2016, och jag har banne mig inte vant mig vid dem än. Fyra giltiga slantar har vi nu: enkronor, tvåkronor, femmor och tior. En anledning till bytet uppges vara att de nya är nickelfria, enklare att producera och dessutom väger de mindre.

Copyright Klimakteriehäxan

38 kommentarer:

  1. Mmmm det var tider det när man hade 25 öringar. På min bild finns en 50 kring och hos dig läser jag att de avskaffades 2010, ja du jag har fler gamla småpengar som ligger här.

    SvaraRadera
  2. 50 öring, tänk att mobilen ändrar ord precis som den vill. Suck

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland kan det bli väldigt konstiga saker man skickar iväg! kunde ju ha blivit 50åring också ... och en helt annan innebörd ...
      ;.D

      Radera
    2. Det är det första jag stänger av när jag införskaffar en ny mobiltelefon eller surfplatta: autokorrigeringen. AVSKYR DEN!

      Det och plippandet när man skriver. Avskyr det med!

      Radera
  3. mynt undviker jag, ibland har jag någon sedel, nu kan jag betala bibliotekens toa med kort :)
    har plastpolett till kundvagnen... bra att man inte kan råna affärer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill gärna ha lite kontanter. I reserv.

      Radera
    2. i reserv till vad...? jag swishar på loppis och på torget

      Radera
    3. Swish kan ligga nere, det har hänt. Och kanske har jag glömt kortet?????

      Radera
  4. våra barn är födda på 1980-talet, de hade inga spargrisar, för redan då tog banken 75 kr i avgift för att tömma spargrisen och sätta pengarna på konto! De är väldigt sparsamma och ekonomiska ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn är också från 80-talet, men hade spargris.

      Radera
  5. Oj, är det så länge sedan sedan småpengarna försvann!

    SvaraRadera
  6. Vad bra att bankerna ska ta hand om kontanter igen. Sverige är tämligen unikt i sitt slag att inte vilja ha kontanter. I Spanien skulle ingen drömma om att betala en kopp kaffe med kort. Är inte ens säker på att det skulle gå-
    Jag anser, för min del, att så länge vi har pengar som giltig valuta i Sverige ska man också kunna betala med dem. Många äldre är väldigt oroliga med korten och det är svårt för dem att komma ihåg koder och annat. Ven ska hjälpa dem i det kontantlösa samhället.
    Fint med en uppdatering när småmynten försvann. Hade glömt en del.


    SvaraRadera
    Svar
    1. jag använder kort även på resor, till en kopp kaffe också

      Radera
    2. Jag tycker beslutet är helt rätt.Många äldre är oroliga över att använda sina kort, rädda att bli lurade, medan sedlar och mynt kan de hålla i nypan och kolla.

      Radera
  7. Det är lite nostalgiskt att se listan över småpengarna som har gått ur tiden. Men jag saknar dem inte, de har gjort sitt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast ibland kan de ändå komma till pass! Men jag har banne mig knappt lärt mig de nya.

      Radera
  8. Med lite tur för du en cola hos Pressbyrån för dina 24 kronor;-)
    Höll nästan på att jubla här när jag läste om den nya lagen som klubbades igenom. Aningen otippat måste jag säga. Jag tycker att det bara är löjligt att betala en cola med kort eller swish (som jag vägrar skaffa mig).
    Skrattade gott på Apoteket idag. 60 kronor skulle jag betala. Frågade tjejen om hon fortfarande kunde ta emot gamla hederliga kontanter.
    - Självklart, sa hon. de flesta pensionärer betalar kontakt.
    Så jag blev av med en massa mynt som jag hade samlat på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen cola för mig, det köper jag faktiskt aldrig! Men en liten godisbit kanske? Många har definitivt väntat på den där lagen. Och för en gångs skull har politikerna lyssnat på de äldre väljarna.

      Radera
  9. Härligt du ger mig en återblick - och mynt är mynt :-) Att kontanterna får sin plats igen blir bra som jag tänker det. MInns att jag tänkte det var mer pengar att ha 4 tjugofemöringar än en krona även om jag visste att det var lika mycket värt :-)

    SvaraRadera
  10. Som lärare tyckte jag det var tråkigt när alla småpengar försvann. Bra att ha på matten ibland.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan jag tänka mig. Tror vi hade såna räkneexempel när jag gick i skolan.

      Radera
  11. Jag tänker lite som att det är samhällsfarligt vid ett stort utbrott/avbrott av datakommunikation med bankerna om vi plötsligt inte kan betala för oss i affärerna med våra kort eller swish. För tanken är faktiskt inte så långt borta, en cyberattack, ett oväntat oväder som förorsakar stora skador...vad gör vi då? Vi är så himla sårbara, hela samhället! Jag vill inte tillbaka till medeltiden, men vi måste väl ha en backup, med både mynt och sedlar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du tänker helt rätt. Fast inser att i det läget har jag inte tillräckligt med kontanter ...

      Radera
  12. pengar i madrassen är ingen bra lösning, trots noll procents ränta, hjälper inte vid cyberattack. Strömavbrott har affärer haft ibland, riktiga pengar inte till någon nytta då... (när bibliotekets dator strejkar, får bibliotekarien skriva alla lån för hand, och överföra dem i datorn senare för hand)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är i elleverantörernas våld, helt klart.

      Radera
  13. Intressant med årtalen för de gamla myntens avskaffande. De verkar vara så att alla tycker att de nya är besvärliga, så då tar man hellre fram kortet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har ju sällan kontanter så det räcker till mer än en liten kaffe ...

      Radera
  14. Årtalen var verkligen intressanta för när jag började leta mynt hittade jag lite blandade valörer, både 1 öre och uppåt men minns verkligen inte när de avskaffades. Tack för den upplysningen! Jag håller nog med att bankerna borde hantera kontanter, det känns liksom som en basfunktion på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna bidra med lite fakta i målet. Banker bör hantera pengar av alla sorter, det borde väl ändå vara självklart?!

      Radera
  15. Heisann, om noen få år aner ingen barn hva en sparegris er. Mitt barnebarn på sju, ønska seg en sparegris for noen år siden. Den gikk sjølsagt i tusen knas, og etter det har det ikke kommet noe nytt ønske! Ha en fin dag ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är nog spargrisens öde i ett nötskal, tror jag!!!

      Radera
  16. Jag vande mig av vid pengar i plånboken i Sverige och nu här i Spanien har jag fortfarande inte vant mig vid att jag alltid bör ha kontanter ...

    Jag tycker att du har en portmonnä! Minns att pappa hade en sådan när jag var liten. Undrar om inte jag också hade en sådan, har något svagt minne av en röd en.

    SvaraRadera
  17. Lurer på hvor lenge vi får beholde myntene... snart er de bare nostalgi for gamle mennesker.

    SvaraRadera
  18. Ännu en anledning varför jag inte ångrar att jag flyttade till Spanien - här är fortfarande cash king ;-)
    Låter väldans bra att kontanter är på väg tillbaks till Sverige. Kanske kan jag åka dit på besök redan om nåt år, alltså :-D
    Jag minns till och med femöres-kolorna. På den tiden kunde man få en hel godispåse för en spänn. Det var tider det! :-)

    SvaraRadera
  19. Klassisk sak att ha pengar i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar utmärkt, i den mån man har några mynt alls ...

      Radera