onsdag, december 18, 2019

Årets jul

Julen verkar uppta allas våra tankar. Så det var inte särskilt överraskande att hitta en bunt frågor om julfirandet, frågor som förstås söker svar. Jag hittade dem hos BP, som i sin tur fann dem hos FreedomTravel.

Var firar du helst jul?
Hemma med familjen, helst hela familjen.

Har du firat jul utomlands – i vilka länder?
Ja, i Guatemala och USA.

Hur julpyntar du?
Rätt så traditionellt, med gran, lite tomtar, många levande ljus, fina broderade dukar. Och julgardin i köket, ett arv från mor min (du kan läsa om det här, det kan kanske roa dig lite!) Granen kommer in den 23, inte en dag tidigare.

Vad gillar du bäst med julen?
Stämningen, ljusen som behövs i decembermörkret.

Vad gillar du inte med julen?
Försök inte med en massa "måsten"! Man måste inte bara för att det är jul. Och så blir det lätt onödigt mycket godis. Men det är ju gott ...

Köper du julklappar? Till vem och varför/varför inte?
Älskar att köpa presenter. Paket är kul! Tror aldrig att jag växer ifrån det.

Vad är viktigast på julbordet?
Skinkan, tror jag. Dopp i grytan på julafton. Och tyrolersallad!

Har du någon udda jultradition? 
Den där tyrolersalladen, kanske?

Har du några bra läs- eller speltips för julen? 
Ticket to ride är ett kul brädspel som vi gärna ägnar oss åt. Pussel var ofta förekommande förr, inte så ofta numera. Och vem vet, kanske får jag en kanonbok i julklapp? Har önskat mig den omtalade "Klubben" av Matilda Gustavsson.

Var ska du fira jul i år?
Hemma.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Idag har vi gjort det rätt enkelt för oss du och jag;-) Det var ju bara knycka Helenas respektive min lista och sätta igång - hahaha:-)
    Skrattade gott åt ditt inlägg med köksgardinen. Så himla roligt skrivit!
    Vad gäller julfirandet har vi däremot inte så värst mycket gemensamt;-) Tur att vi alla är olika, eller hur!?

    PS. Stort tack för länken:-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade gardinstoryn. Det här med att "knycka" går ju igen hela tiden, med alla ambitiösa bloggare som lägger ut "uppdrag" för oss andra att hoppa på! Väldigt bra om man inte råkar ha några egna idéer, eller hur?

      Radera
  2. Vad kul att du hängde på! Tyrolersallad hade jag aldrig hört talas om, fick kolla upp din länk ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den salladen är jättegod och passar bra till julmaten - korvar, skinka, köttbullar. Vågar du testa? Klicka på gardinlänken också när du ändå är i farten! :-D

      Radera
  3. svärdotter håller i knytis... skulle inte resa bort.
    Ticket To Ride London fick äldsta barnbarnet...

    SvaraRadera
  4. Vilka fina svar på frågorna, jag blev lite nostalgisk av att läsa dom för det var lite som hur vi har firat förr. Samtidigt kan jag känna ett styng av sorg att vi är så splittrade nu för tiden. Ha en fin torsdag, snart är det helg igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja lite gammaldags är jag kanske när det kommer till jul ... Fin torsdag önskas du också!

      Radera