fredag, december 13, 2019

Vart ska du gå?

Vart ska du gå min lilla flicka?
Jo jag ska gå och hämta dricka ...
... så börjar en urgammal barnvisa som jag plötsligt fick i skallen när jag såg ElisaMatildas fredagsfrågor denna Luciadag. Möjligen kallas jag inte "lilla flicka" så ofta längre, men här är hur som helst mina svar!
  1. Vart skulle du kunna gå där alla visste ditt namn? Tror inte ett sånt ställe finns. Flest igenkännande nickar och blickar skulle jag få på min gamla arbetsplats. Det är ju det där sociala sammanhanget man saknar när man arbetat klart!
  2. Vart går du för att vara runt folk men utan att behöva prata eller bli igenkänd? På bio.
  3. Vart kan du gå för att känna dig hemma, utan att det är ditt eget hem? Vi har ju faktiskt två hem och det räcker! Kommer inte på fler hemliknande ställen. Men det finns affärer, av olika typ, där jag känner mig både välkommen och hemma. Vilket beror mest på den trevliga och hjälpsamma personalen.
  4. Var äter du mat när plånboken är tunn? Hemma, utan tvekan. Brukar oftast vara rätt gott, dessutom!
  5. Vad är ett känt ställe du önskar fanns i närheten av dig? New York ...
Copyright Klimakteriehäxan

23 kommentarer:

  1. Finns mycket hemmavid, håller med.
    New York? Tja, inte så dumt, så låångt tänkte inte jag, haha.
    Trevlig Lucia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Har dock inte sett/hört nån Lucia. Än, åtminstone.

      Radera
  2. inte riktigt samma dröm, för mig räcker spårvagn för att komma hemifrån

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo för all del, jag tar bussen. Eller går. Men längtar efter att komma tillbaka till NY, det är inte exakt detsamma som Stockholms citykärna ...

      Radera
    2. var i New York 1976 United States Bicentennial, otroliga kontraster; lyxaffärer med "dörröppnare" och andra som sov på gatan nästa kvarter....

      Radera
  3. Kul att läsa dina svar - men blev lite förvånad över att det finns någon som gillar New York. Har varit där ett antal gånger och håller med Svante Grundberg som myntade uttrycket "the asshole of the world".
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där är jag verkligen inte överens med dig och Svante G! NY är härligt! Men jag skulle iofs inte vilja bo där ...

      Radera
  4. New York, wow!! Där har jag aldrig varit, så tanken föresvävade mig inte men jag kan förstå pulsen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Satsa på att ta dig dit, det är värt besväret!

      Radera
  5. Kul att läsa dina svar också på de här frågorna.
    New York skulle definitivt få ligga lite närmare Gotland. Sonen var där härom året och han var helt lyrisk.
    Ha en fin Luciakväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. NY är fantastiskt att besöka. Tyvärr väldigt dyrt, speciellt med den dollarkurs vi har nu.

      Radera
  6. Jösses, du diggar New York! Har varit där en gång för hundra år sedan men tyckte jag kände mig som en riktig lantlolla, och det är jag ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av de fina sakerna med NY är att man kan se ut och vara precis hur som helst och ändå passa in hur bra som helst! Så du kände dig töntig helt i onödan!

      Radera
  7. Vilka roliga och otippade svar!
    Bio och NY hade jag aldrig kommit på. Går alldeles för sällan på bio. NY är iofs helt okej för ett besök, men jag skulle inte vilja bo där. Skulle nog föredra San Francisco eller Los Angeles.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir bio alltför sällan, helt sant. LA har jag knappt varit i, och SF är ju ännu längre bort än NY ... men häftig stad det också.

      Radera
  8. Här i lilla Söderköping kan man inte gå på bio (finns en enda) utan att man känner (hälsar på) nästan hälften. Sen vet man ju inte vad alla heter. Jag skrattade gott när jag läste ingressen till inlägget. Vem kommer ihåg den barnvisan nu?
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och jag minns den i alla fall eller hur?
      Det är klart att ju mindre ort, desto fler känner man väl igen.

      Radera
  9. vi har just diskuterat med ett par amerianer idag att ungkarlarna i NY inte vill gifta sig. de vill vara evigt unga och ansvarslösa. men NY är trevligt. bio har jag också svarat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så? Jag känner i a f ungkarlsflickor i NY som gärna hade tagit klivit in i det äkta ståndet!

      Radera
  10. Min man man bromsade upp äktenskapsförhållanden med mig, han är mitt livs kärlek, vi separerade han sa att det var över mellan oss och att han aldrig kommer att ta mig tillbaka igen, jag förstod bara att han var kärleken i mitt liv efter Jag förlorade honom. Jag älskar min man så mycket, vi hade två barn tillsammans och jag vill att han ska älska mig men jag vet inte hur jag ska göra det, för så många gånger har jag försökt ringa eller skicka textmeddelanden till honom men han inget svar på mina textmeddelanden och inga samtal från honom på mer än sex månader. Inte säker på hur jag ens kan få honom tillbaka, verkar som om han fortsätter med sitt liv med en annan kvinna.
    Jag läste liknande artikel på en blogg, jag läste en koment från en dam från Sverige som heter Katie Mburgs, hon gav ett vittnesbörd om hur hennes ex återvänder tillbaka till henne efter 2 års skilsmässa, hon vittnade om att Dr.Oduduwa hjälpte henne med kärlek delaktivering för att föra tillbaka ex kärlek. hon lämnade efter kontaktadressen för att kommunicera med Dr.Oduduwa (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    Jag skickar också ett meddelande till e-postmeddelandet för att be Dr.Oduduwa att hjälpa mig att få tillbaka min ex-kärlekspartner, jag förklarar alla mina äktenskapsproblem till honom och Dr.oduduwa lovade mig att återvända min ex make inom 3 dagar och 3 natten efter älskar stavning bön aktivering. Jag försöker, jag tillhandahöll alla kärleksförtryckningsartiklar och material som krävs av mig. Två dagar efter ringde min man Aslund till mig på telefon med okänt nummer, han ber om ursäkt och fixar ett datum för att se mig, verkligen vi ser varandra ofta gånger under samma vecka aktiverades kärleksförtryckningar för min räkning, det fungerar till mitt bästa. Jag är glad idag att vi lever lyckligt tillsammans som en lycklig familj. jag är greatful. tack vare den här stora mannen Dr.Oduduwa.
    Jag rekommenderar verkligen dessa tjänster till alla som söker tillbaka ex kärlekspartner och kärlek stava för att hitta ny sann kärlek inom en vecka. också magiska stava Talisman ring för att återställa tillbaka förlorat kärleksförhållande, återställa trasiga äktenskap etc.
    kommunicera med Dr.Oduduwa via :.
     {Dr.oduduwaspellcaster@gmail. com}

    SvaraRadera
  11. One day while searching on Google about getting ex back, I discovered a great guide called Kwale Temple and I used his love binding spell to get over my divorce and won my wife back to my arms. Contact Kwale Temple today on kwaletemple@gmail.com . I urge you to check it out and you will get your ex back asap: or whatsapp him on +2348056141089

    SvaraRadera
  12. I was able to get my ex back with the help of Kwale Temple. Without delay I got my ex back after 48 hours of contacting Dr.Kwale I'm so happy today for the help Dr Kwale render to me. Contact Dr Kwale today on kwaletemple@gmail.com or whats app him on +2348056141089.

    SvaraRadera
  13. Dr.Kwale spell brought my ex back to my arms within the period of 48hours and the joy in my heart right now makes me want to tell the whole world about the great love spell caster Dr.Kwale. here is his direct contact you can reach him on Whats App +2348056141089 and his email is kwaletemple@gmail.com get in contact with him and he will reunite your broken relationship just like mine, thanks....

    SvaraRadera