måndag, augusti 15, 2022

CITAT om att köpa dagligvaror

 "Det handlar inte om att man snålar när man handlar utan att man istället är smart."

-Precis så tänker ju jag när jag går runt i mataffären! Varor som jag alltid vill ha hemma köper jag exempelvis gärna på extrapris, även om jag inte har tomt i hyllan. Och produkter med lång hållbarhet är det ju bara att stapla! Svenska Dagbladet uppmärksammar att lågprisbutikernas omsättning ökar i takt med att lågkonjunktur och prishöjningar nafsar kunderna i hälarna. Tidningen listar varor som gått upp mest i pris, kaffet leder med en ökning på 39 procent, medan purjolök gått ner med 19 procent och morötter blivit 2 procent billigare ... 

8 kommentarer:

  1. Smart handlande. Man tar vara på tillfället och fyller skåpet med sådant som man ändå ska ha längre fram när priset är rabatterat. Så gör jag också...

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med om priser vad gäller toa- och hushålls papper, som ju INTE har en hållbarhetsgräns - hoppas inte det i alla fall;_)
    Fyller INTE skåpet eller kylskåpet med extrapris-varor. De äts aldrig upp, å då är det ju nästan ett "miljöbrott";-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpa saker man inte vill ha kan aldrig bli en bra affär ... oavsett rabatter!

      Radera
  3. hamstrar inte, men köper gärna bra mat med kort datum 50%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan funka jättebra, tycker jag också.

      Radera
  4. Nej, varför betala mer än nödvändigt. Maken har stenkoll och vi kan köpa det vi vill, men varför betala 40 kr för tomaterna när du i grannbutiken köper dem för 25 i samma mängd och kvalité. Man tänker ju smart i andra sammanhang så varför inte när det kommer till mat.

    SvaraRadera