måndag, augusti 15, 2022

Upplagt för "serieknarkande"!

Vet inte om ni håller med mig, men jag tycker inte att det precis dräller av bra tv-serier i tablån för närvarande. Man får lita på det enorma utbudet på alla streamingtjänster (vi har förvisso bara ett par av dem). Ändå kan det vara riktigt svårt att hitta "rätt". Med stor risk för att jag slår in ett helt gäng vidöppna dörrar kommer här en lista på tv-serier som jag är innerligt glad att jag inte missat! Och, för säkerhetens och tydlighetens skull, ingen är ny. Ändå är det upplagt för det som kallas "binge-watching", rena serieknarkandet helt enkelt!

"Escape at Dannemora": bygger på en sann historia om grova brottslingar och känns väldigt autentisk. Att flykten misslyckas står klart redan i den allra första scenen, men vägen dit är synnerligen sevärd och, konstigt nog, spännande! Viaplay.

"Ring min agent!": himla originellt med en fransk historia i teater/filmmiljö. Smart dessutom att varje avsnitt innehåller en "riktig" stjärna som spelar sig själv! Här finns både svärta och gott humör. Netflix.

"Badhotellet": lysande dansk blandning av feelgood, humor, romantik och Danmarks besvärliga läge under andra världskriget. TV4 Play.

Tomlin och Fonda
"Grace and Frankie":
Jane Fonda och Lily Tomlin levererar sina repliker så att de sitter som spikar. Ofta roligt, ibland faktiskt tankeväckande. Lägg därtill Tomlins kläder och smycken, reliker från en hippietid av det lyxigare slaget ... Dessutom erbjuder denna serie ett av få tillfällen att se något med kvinnor som fyllt 70 som huvudpersoner. Netflix.

"The Kominsky method": Michael Douglas och Alan Arkin är lysande som de två gamla kompisarna. Douglas är stjärnskådespelaren som på ålderns höst slagit om och och undervisar unga förhoppningsfulla talanger, medan Arkin brottas med sorg sedan han blivit änkling. Både tänkvärt och roligt. Netflix.

"Vita huset" består av 155 avsnitt och hör därmed till de längre serierna ... men så bra! Om den amerikanske presidenten (Martin Sheen) och hans närmaste krets, mängder av konflikter, konspirationer, mänskliga komplikationer. Man får inte slöa till om man vill hänga med! Känner folk som valt att se om alltihop och de har inte ångrat sig. Kanske ska även jag ...? Viaplay och HBO Max.

Känner du inte för en massa tv just nu kanske de här tipsen kan komma till pass när hösten definitivt är här? Dagarna går ju rätt fort! Och en sak vet man: varje dag kan vara sommarens sista, så det gäller att njuta nu.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Håller helt med dig. Utbudet är bedrövligt. Men jag såg på tv.nu att säsong 5 av Handsmade Tale och säsong 2 av Tunna blå linjen börjar i september. Alltid nåt.
    Jag har varken Netflix eller några andra streamingtjänster. Men jag har ju bloggar som sysselsätter mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att åtminstone Netflix är värt pengarna! Forts på The Handmaid´s Tale ska jag verkligen inte missa. Tror det var den som fick mig att köpa HBO, sen kom den ju på SVT.

      Radera
    2. PS SVT Play har du ju lättåtkomligt - där finns massor med bra tv!

      Radera
  2. Jag är inte direkt någon serietittare men fint med tips.. Tackar. "Badhotellet" brukar jag hänga med på och "Tunna blå Linjen"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tunna blå linjen var en svensk höjdare. För att inte tala om Kalifat, den borde jag haft med här!

      Radera