lördag, augusti 20, 2022

CITAT om en "predikare"

"2022 års Fridolf Rhudin-pris tilldelas Leif G.W. Persson, för att han som en predikare säger sanningar som folk vill höra och ur de sorgligaste spörsmål skapar intressanta TV program. Med knivskarpt intellekt och i Fridolf Rhudins anda med humor, värme och finess."

-Tänk att det delas ut ett pris till Fridolf Rhudins minne! Hur många kommer ihåg honom vid det här laget? Han var en populär komiker från Munkfors i Värmland, och det finns förvisso ett museum och ett "sällskap" som försöker få oss att inte tappa bort honom helt. Rhudin dog redan 1935, bara 39 år gammal. Jag minns hans monolog "Den ensamma hunden" som jag vet att mina föräldrar skrattade jättemycket åt, fast den var gammal redan då (från 1931). Men jag måste erkänna att släktskapet med GW har jag svårt att se, inte var väl Rhudin nån predikare? Och hur bekväm är GW med den titeln? Nä, en rätt så konstig historia tycker jag detta är. Citatet är den oavkortade prismotiveringen. Priset består av en kostym (!) och en Fridolf-statyett i trä. Hoppas kostymen fanns i GW:s storlek! Och att han blev glad!

4 kommentarer:

  1. Fridolf Ruhdin var långt före min tid men jag har alltid gillat gamla svenska filmer, så när tv-n visade sådana under eftermiddagarna ett tag satte jag mig ner och kopplade av med bl.a. Fridolf R i bl.a. Kronans kavaljerer och Skepp ohoj. Någon predikare kan man inte kalla honom, knappt ens GW tycker jag men däremot har de kanske en gemensam nämnare i alla fall. "Humor, värme och finess."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju iofs fint att det finns de som minns en komiker som varit död i nästan hundra år. Nån film med honom tror jag inte att jag sett. Jag lyssnade om på hund-monologen och upptäckte att jag dels kan bitar utantill, dels att jag faktiskt log lite även nu. Men humor åldras ju precis som allting annat.

      Radera
  2. Jag minns hans monolog om den ensamma hunden.
    Rhudin-Priset brukar ju gå till en komiker, men GW kanske kvalar in i det facket när allt kommer omkring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar faktiskt vad GW själv tycker ...

      Radera